صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امانوئل ماکرون نخست وزیر استرالیا را متهم به دورغ گویی کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در خصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی از کشورش در ماه سپتامبر دروغ گفته است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در خصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی از کشورش در ماه سپتامبر دروغ گفته است.

پیک‌آفتاب: آقای ماکرون که در حاشیه نشست گروه 20 در ایتالیا سخن می‌گفت، روز یکشنبه 31 اکتوبر ضمن متهم کردن اسکات موریسون به دروغ‌گویی، گفت: “برای زنده کردن اعتماد بین دو متحد سابق، تلاش های بیشتری لازم است”.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رهبران دو کشور فرانسه و استرالیا از لغو یک‌جانبه قرارداد 56 میلیارد دالری خرید زیردریایی از سوی استرالیا که به بهانه یک توافق امنیتی تازه میان کانبرا با بریتانیا و امریکا صورت گرفت، برای نخستین بار در ایتالیا با همدیگر روبرو شدند.

توافق موسوم به “آکوس” که زمینه برخورداری استرالیا از زیردریایی های هسته ای را فراهم می‌کند که ماه سپتامبر گذشته پاریس را غافلگیر کرد و سبب شد تا فرانسه آن را خنجری از پشت از سوی متحدان خویش توصیف کند و سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا فرا بخواند.

پاریس، در پی این بحران بلافاصله اعلام کرد که گفتگوهای دفاعی پیش‌بینی شده با بریتانیا را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق در می‌آورد.

ایالات متحده امریکا، استرالیا و بریتانیا اما هدف از عقد پیمان دفاعی “آکوس” را که زمینه فسخ قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسه را فراهم کرد مقابله با چین و سیاست‌های توسعه‌طلبانه آن کشور در اقیانوس آرام می‌داند.

آقای ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست گروه 20 در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی براینکه آیا اسکات موریسون در مورد خرید زیردریایی هسته‌ای دروغ گفته است، چنین پاسخ داد: «بلی او دروغ گفته است.»

آقای ماکرون درباره زنده کردن اعتماد از دست رفته نسبت به کشور استرالیا نیز گفت: “فعلا در حال مذاکره و بحث هستیم و باید ببینیم که نخست وزیر استرالیا چه گام‌هایی عملی را برخواهد داشت”.

او که در جمع خبرنگاران استرالیایی حاضر در محل اجلاس گروه 20 صحبت می‌کرد، در ادامه چنین اظهار کرد: “من برای کشور و مردم شما احترام زیادی قائلم، اما وقتی پای احترام در بین باشد، باید هردوطرف محترم شمرده شوند و مطابق ارزش‌های پذیرفته شده رفتار صورت گیرد”.

از جانب دیگر، نخست وزیر استرالیا، روز یکشنبه 9 عقرب در جریان یک نشیت خبری تاکید کرد که دروغ نگفته و پیش‌تر به ماکرون گفته بود که زیردریایی‌های غیر هسته‌ای دیگر نیاز کشورش را برآورده نمی‌تواند. اسکات موریسون، در عین حال تاکید کرد که روند ترمیم و بهبود روابط میان دو کشور پس از بحران اخیر آغاز شده است.

این درحالیست که بارنابی جویس، معاون آقای موریسون نیز از فرانسه خواسته است که بحران اخیر را به فراموشی بسپارد و مسئله ترمیم روابط دوستانه را در چشم‌انداز آتی سیاست‌های خویش مدنظر بگیرد.

آقای بارنابی، که با خبرنگاران کشورش در شمال غرب سیدنی صحبت می‌کرد، در این خصوص گفت: “ما جزیره‌ای را ندزدیده‌ایم و برج ایفل را نیز تخریب نکرده‌ایم. این فقط یک قرارداد بود.” معاون نخست وزیر استرالیا افزود: “قراردادها شرایط و ضوابطی دارند و یکی از شروط و گزاره‌ها این است که ممکن است یک طرف به دلایلی از قرارداد خارج شود”.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، که کشورش یک طرف دیگر قرار امنیتی “آکوس” است، روز جمعه 29 اکتوبر به ناشیانه بودن عقد این قرارداد اعتراف کرد. آقای بایدن، در جریان ملاقات با همتای فرانسوی خود در رُم پذیرفت که کشورش در این خصوص کج‌سلیقگی به خرج داده و فکر می‌کرده که پاریس از پیش در جریان تصمیم کانبرا برای فسخ قرارداد خرید زیردریایی‌ها قرار داشته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x