صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان در یک قدمی کاهش ۳۰ درصدی تولید ناخالص داخلی

سازمان ملل هشدار می‌دهد که اگر اقدام اصلاحی فوری انجام نشود، افغانستان با کاهش 30 درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه خواهد شد. به گفته این سازمان در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی افغانستان ۲۰ درصد کاهش یافته و در ظرف یک سال از ۲۰ میلیارد دالر به ۱۶ میلیارد دالر رسیده است.

سازمان ملل هشدار می‌دهد که اگر اقدام اصلاحی فوری انجام نشود، افغانستان با کاهش 30 درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه خواهد شد. به گفته این سازمان در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی افغانستان ۲۰ درصد کاهش یافته و در ظرف یک سال از ۲۰ میلیارد دالر به ۱۶ میلیارد دالر رسیده است.

پیک‌آفتاب: برنامه توسعه‌ای سازمان ملل (UNDP) می‌گوید، تولید ناخالص داخلی افغانستان با کاهش ۲۰ درصدی در ظرف یک سال از ۲۰ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیارد دالر رسیده است. این سازمان هشدارداده درصورتی که اقدام اصلاحی فوری انجام نشود، این کاهش ممکن است در سال‌های بعد به ۳۰ درصد یعنی ۱۴ میلیارد دالر برسد.

در گزارش برنامه توسعه‌ای سازمان ملل که روز گذشته ۱۰ قوس نشر شده، آمده است که افغانستان در حال حاضر فقیرترین کشور آسیا است. طبق این گزارش، درآمد سرانه افغانستان از ۶۵۰ دالر در سال ۲۰۱۲ به ۵۰۰ دالر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و انتظار می‌رود که در سال آینده به سرعت به ۳۵۰ دالر برسد.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه‌ای سازمان ملل گفته: “این ارزیابی اجتماعی- اقتصادی جدید در مورد افغانستان تخمین می‌زند که محدود کردن زنان برای کار می‌تواند منجر به زیان اقتصادی فوری تا یک میلیارد دالر امریکا یا پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشور شود.”

به گفته وی، عدم سرمایه‌گذاری بر نیمی از منابع انسانی افغانستان که زنان و دختران است، پیامدهای اقتصادی- اجتماعی وخیمی برای سال‌های آینده خواهد داشت. او از مقامات فعلی افغانستان خواسته که از حقوق زنان و دختران از جمله حق آموزش و کار حمایت کنند.

عبدالله الدرداری، نماینده خاص UNDP در افغانستان گفته: “ما با این چشم‌انداز غیرقابل درک مواجه هستیم که اساسی‌ترین نیازهای انسانی نزدیک به ۴۰ میلیون نفر برآورده نخواهد شد. ما نیازمند آن هستیم که درباره نحوه استفاده از منابع موجود، راهبردی رفتار کنیم.”

در گزارش برنامه توسعه‌ای سازمان ملل آمده، ارزیابی ماه سپتامبر این برنامه نشان می‌دهد که تا سال آینده ممکن است ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار بگیرند. پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان با فقر بیشتر و بحران اقتصادی رو‌به‌رو شده. حکومت طالبان مانع کار و آموزش بسیاری از زنان و دختران شده و مکاتب در اکثریت ولایت‌های کشور به روی شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم بسته است.

این تصمیمات طالبان اعتراضات گسترده داخلی و خارجی را در پی داشته است. زنان به خصوص در شهرهای مختلف افغانستان بارها نسبت به سیاست‌های طالبان در قبال زنان اعتراض کرده‌اند.

تجمع اعتراضی زنان در کابل به خشونت گرایید

از سویی هم، تشدید بیکاری و بیکار شدن زنان مطابق گزارش نهادهای بین‌المللی، دست‌کم 21 درصد نیروی کار افغانستان را خانه‌نشین کرده و همین مسئله باعث گردیده که سازمان ملل و دیگر کشورها از فقر اقتصادی و بحران انسانی در افغانستان هشدار دهند.

عفو بین‌الملل: حمایت از زنان افغانستان، نیازمند اقدام عملی جهان است

خانه‌نشینی زنان؛ افغانستان بیش از 21 درصد نیروی کار فعال خود را از دست داده

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x