صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اعلام وضعیت اضطرار از سوی طالبان در کشور

طالبان در افغانستان به خاطر برف‌های سنگین و باران‌های شدید وضعیت اضطراری را سر از امروز چهارشنبه 15 جدی اعلام نمود.

طالبان در افغانستان به خاطر برف‌های سنگین و باران‌های شدید وضعیت اضطراری را سر از امروز چهارشنبه 15 جدی اعلام نمود.

پیک‌آفتاب: محمدامین وزیری، یکی از مسئولان وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان، شام روز گذشته این خبر را به رادیو آزادی گفته است. وزیری تصریح کرد: “به اداره‌های ما در ولایات هدایت داده شد، یعنی ما وضعیت اضطراری را اعلام کردیم. از طریق وزارت مبارزه حوادث طبیعی حالت آماده‌باش اعلام شد، ما به هر ولایت مواد پیشاپیش فرستاده‌ایم تا آن‌ها توزیع آن‌را آغاز کنند و راه‌هایی که مسدود می‌شوند به خاطر آن با وزارت فواید عامه و شرکت‌های خصوصی گفتگو نموده‌ایم و اگر خدای ناخواسته کدام مشکل پیش شد، راه‌حل آن‌را به زودی دریابیم.”

از سوی دیگر، شهروندان افغانستان به خاطر بارندگی‌ها و برف در کشور ابراز خرسندی کرده و باریدن برف را یک نوع “رحمت” و “برکت” خوانده‌اند. از جانب دیگر، تعدادی هم به دلیل قلت مواد غذایی و افزایش فقر نگران‌اند که چگونه خانه‌های‌شان را در زمستان سرد، گرم کنند و آن‌را به بهار برسانند.

افزون بر بحث بالا، یارمحمد، یک تن از کارگران روزمزد به خبرگزاری فرانسه گفته است: “برف و باران است و کار و غریبی هم نیست، بسیار محتاج استیم و برآمدیم برای یک لقمه نان، در همین کنج سرک در همین برف و بارش نشستیم”. او اما گفته است که از بارش برف بسیار خوش است چرا که حاصلات زیاد و آب فراوان می‌شود.

پهلوی دیگر قضیه این است که بارندگی‌های شدید اخیر، آن عده از بیجاشده‌گان داخلی را که از ولایت‌های مختلف به کابل پناه آروده‌اند را به مشکلات مواجه کرده است. شاه‌زمان یکی از بیجاشده‌های بلخ که در حال حاضر در کابل به سر می‌برد به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است: “هیچ چیز نداریم و برف هم می‌بارد و اولادهایم بیرون رفته‌اند تا کدام چیزی یا پلاستیکی پیدا کنند تا آن‌را بسوزانیم، نان اصلاً درک ندارد”.

نورعلی یکی از دهاقین این ولایت در صحبت با رادیو آزادی ابراز خرسندی کرده و گفته است: “همه وطن خشک‌سالی است، گندم ما بدون آب بود بسیار خوشحال استم، شش هفت جریب زمین دارم، هیچ در آن چیزی کشت نکرده بودم و حالا که برف آمده آب زیاد می‌شود و ما می‌توانیم حاصلات زیاد کشت کنیم”.

از جانب دیگر، گزارش‌ها می‌رساند که در اثر سرازیر شدن برف‌کوچ در بدخشان، پنج تن جان‌های‌شان را از دست دادند، اما تخمین می‌شود که تلفات در این ولایت کوهستانی بیش‌تر از آن است که در رسانه‌ها نشر شده و هم‌چنین از سرازیر شدن سیلاب‌ها در نیمروز و فراه گزارش شده که تا هنوز آمار دقیق تلفات این سیلاب‌ها در دست نیست.

در اثر برف‌باری‌های سنگین و باران از جمع ولایت‌های جنوبی افغانستان، بدترین سیلاب‌ها در هلمند سرازیر شده و شماری از مردم بین ولسوالی‌های نادعلی و گرشک گیرمانده‌اند و از نهادهای امدادرسان می‌خواهند تا آن‌ها را نجات دهند. افزون بر آن، رادیو آزادی با نشر گزارشی می‌گوید که از فرو ریختن خانه‌ها در ولسوالی‌های واشیر، مارجه و نهرسراج ولایت هلمند هم گزارش آمده ولی شمار تلفات در این ولسوالی‌ها تاکنون نشر نشده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر از ولایات مختلف گزارش رسیده بود که بارش برف و باران در اکثر ولایات کشور، پس از دو روز هم‌چنان ادامه داشته در حالی‌که ضخامت برف در برخی ولایات بیش‌تر از ۶۰ سانتی‌متر گزارش شده، جاری شدن سیلاب در قندهار اما، شاهراه قندهار-هلمند را مسدود نموده بود.

بارش برف و باران، شهروندان کشور را خوشحال کرد

برف‌باری سنگین در 32 ولایت کشور

اولین برف سال در مناطق مرکزی؛ 2 تن کشته و 1 تن ناپدید شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x