صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اعلامیه مشترک بیش از 20 رهبر جهان در مورد گزارش اعدام‌ها در افغانستان

درحالی که سخنگوی طالبان از صفر شدن آمار قربانیان در افغانستان خبر داده، رهبران بیش از ۲۰ کشور جهان در اعلامیه مشترک، اعدام و یا ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان را نگران کننده خوانده‌اند.

درحالی که سخنگوی طالبان از صفر شدن آمار قربانیان در افغانستان خبر داده، رهبران بیش از ۲۰ کشور جهان در اعلامیه مشترک، اعدام و یا ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان را نگران کننده خوانده‌اند.

پیک‌آفتاب: مولوی احمدالله وثیق، معاون سخنگوی امارت اسلامی در توییتی نوشته است: “برای اولین بار در تاریخ ۴۰ ساله افغانستان، شمار کشته شدگان به صفر رسید. بقای نظام اسلامی تضمین کننده امنیت، اموال و همه چیز ماست.”

این در حالی است که براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان بعد از تصرف قدرت توسط طالبان، شمار زیادی از نیروهای امنیتی پیشین اعدام و یا ناپدید شده‌اند. حالا امریکا و شماری دیگر از دولت‌ها از طالبان خواسته‌اند که عفو عمومی اعلام شده شان را عملی کنند.

در بیانیه مشترکی که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به روز شنبه به وقت محلی نشر کرده است، آمده: “ما تاکید می‌کنیم که این اعمال احتمالی تخطی‌های سنگین از حقوق بشر اند و در تناقض با عفوعمومی که طالبان اعلام کرده‌اند، قرار دارد. ما از طالبان می‌خواهیم که عفو عمومی را در مورد کارمندان پیشین نیروهای امنیتی افغانستان و کارمندان پیشین حکومت به صورت مؤثر عملی کنند.”

بر اساس این گزارش، این بیانیه را آلمان، سویس، بریتانیا، جاپان، کانادا و استرالیا نیز امضا کرده‌اند.

بر اساس گزارش که دیده‌بان حقوق بشر به روز سه‌شنبه نشر کرد، طالبان از زمان رسیدن به قدرت، حدود سه‌ونیم ماه قبل، تنها در چهار ولایت از ۳۴ ولایت کشور بیش از ۱۰۰ سرباز، پولیس و یا کارمندان استخبارات را اعدام و یا ناپدیده کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: حملات شبانه‌ی طالبان وحشتناک است

رهبری طالبان چندین ماه قبل از به قدرت رسیدن، عفو عمومی را برای همه نیروهای امنیتی اعلام کرد و بر این مورد بعد از سقوط کابل نیز تاکید نمودند.

در بیانیه منتشر شده توسط ایالات متحده امریکا افزوده شده است، موارد اعدام که گزارش شده‌اند، باید بدون تاخیر و به صورت شفاف بررسی شوند و افزون برآن از افراد مسئول بازخواست شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x