صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

استقبال گسترده از تظاهرات شجاعانه زنان و دختران در کابل

تظاهرات زنان و دختران در کابل، با استقبال گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. ده‌ها تن از زنان و دختران امروز در کابل، دست به تظاهرات زدند. تظاهرات کنندگان به تصمیم طالبان مبنی بر بسته ماندن مکتب‌های دختران اعتراض کردند.

تظاهرات زنان و دختران در کابل، با استقبال گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. ده‌ها تن از زنان و دختران امروز در کابل، دست به تظاهرات زدند. تظاهرات کنندگان به تصمیم طالبان مبنی بر بسته ماندن مکتب‌های دختران اعتراض کردند.

پیک‌آفتاب: وزارت معارف طالبان در روز سوم حمل 1401 اعلام کرد که مکتب‌های دختران تا اطلاع بعدی هم‌چنان بسته خواهد بود. این وزارت با اعلام این که لباس دانش‌آموزان مطابق حجاب شرعی نیست، از رفتن این دختران به مکتب جلوگیری کرد. وزارت معارف طالبان گفته که تا تهیه طرح لباس شرعی برای دختران، مکتب‌ها هم‌چنان مسدود خواهد ماند.

این تصمیم طالبان واکنش‌های زیادی را به هم‌راه داشته است. امروز ده‌ها زن و دختر در کابل، با برگزاری تظاهرات، خواهان بازگشایی مکتب‌های دخترانه شدند. این تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی، طالبان را به زن‌ستیزی و اعمال تبعیض جنسیتی متهم کردند.

تظاهرات امروز زنان با واکنش‌های گسترده مواجه شده و اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی، از این حرکت دختران دانش‌آموز استقبال کرده و آن‌را شجاعانه خوانده‌اند.

عفو بین‌الملل با هم‌رسانی تصاویری از این تظاهرات، نسبت به پی‌آمدهای آن هشدار داده است. این سازمان گفته که اگر احتمالاً از تظاهرات کنندگان کسی بازداشت شود، مسئول آن طالبان خواهند بود.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان این سازمان در توییتی نوشته است: “ساکنان کابل، فعالان و دانش‌آموزان دختر در خیابان‌ها به تعطیلی مکتب‌های متوسطه دخترانه اعتراض می‌کنند. این شجاعت است و آن‌ها به طور مسالمت‌آمیز خواستار حق تحصیل هستند. اگر هر یک از این معترضان ناپدید یا بازداشت شدند، باید بدانید که چه کسی مسئول است.”

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا هم در توییتی، ممانعت از تحصیل دختران را طنز خوانده و گفته است، کسانی که خود را دانشجو (طالب) می‌خوانند، فرصت درس خواندن را از دیگران می‌گیرند. او نوشته است: “طنز دیگر: جنبشی که از خود به عنوان “دانشجو” یاد می‌کند، فرصت خواندن را از دیگران سلب می‌کند.”

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی نیز در توییتی از موفقیت‌های دختران افغانستان در بیرون کشور یاد کرده و گفته است، این دختران در کشورهای بیرونی جایزه بهترین بودن را می‌گیرند، اما در کشور خود حق رفتن به مکتب را ندارند. او تاکید کرده که طالبان حق تعیین تکلیف برای دختران این سرزمین را ندارند.

نبیل نوشته است: “دختران افغان در کشورهای بیرونی جایزه بهترین بودن را دریافت می‌کنند، اما در دامن مادر وطن خود حق رفتن به مکتب را ندارند! یک انسان مجهول الهویه از آدرس نامعلوم به کدام حق می‌تواند برای آینده دختران شغنان، نهرین، دایزنگی، پارون، خوست، غورک، کامه، قادیس و ….تعین تکلیف نماید!؟”

درحالی که هشت ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، مکتب‌ها هم‌چنان بر روی دختران بالای صنف ششم بسته مانده است. طالبان می‌گویند که لباس‌ها و سیستم معارف افغانستان غیرشرعی است. وزارت معارف طالبان گفته است که پس از تهیه طرح لباس شرعی برای دانش‌آموزان دختر، مکتب‌های دختران باز خواهد شد. طالبان  پیش‌تر وعده کرده بودند که از آغاز سال روان خورشیدی، تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر بدون مشکل به مکتب باز می‌گردند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x