صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

از سرگیری روابط عربستان و تایلند، 30 سال پس از پرونده دزدی جواهرات سلطنتی

عربستان سعودی و تایلند پس از سه دهه از احیای روابط دیپلماتیک خود خبر می‌دهند؛ طوری‌که دو کشور میزبان سفرای خود در پایتخت دو کشور خواهند بود.

عربستان سعودی و تایلند پس از سه دهه از احیای روابط دیپلماتیک خود خبر می‌دهند؛ طوری‌که دو کشور میزبان سفرای خود در پایتخت دو کشور خواهند بود.

پیک‌آفتاب: تنش بین عربستان و تایلند در سال 1989 و زمانی آغاز شد که یک کارگر تایلندی شاغل در کاخ یک شاهزاده سعودی، سنگ‌های قیمتی به ارزش میلیون‌ها دالر را به سرقت برد و در میان این جواهرات، یک الماس آبی 50 قیراطی بسیار کم‌یاب نیز وجود داشت. پس از این مسئله، رسانه‌ها روابط عربستان و تایلند را “پرونده الماس آبی” معرفی کردند.

کریانکرای تچامونگ، کارگر تایلندی نزدیک به 91 کیلو جواهر و سنگ‌های قیمتی از قصر امیر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی، دزدید. ارزش این جواهرات بیش از 20 میلیون دالر تخمین زده شد. پس از ربودن این جواهرات بود که روابط دو کشور به سردی گرایید.

دولت تایلند در تلاش برای بهبود روابط با عربستان، به پولیس خود دستور داد تا به این پرونده رسیدگی کند. پولیس تایلند نیز برخی از جواهرات را پیدا کرد و به امیر سعودی بازگرداند، اما مقام‌های سعودی گفتند که بیش‌تر جواهراتی که پولیس تایلند به ریاض فرستاده، تقلبی بوده است. گران‌بهاترین قطعه این مجموعه ربوده شده “الماس آبی” بود که هرگز پیدا نشد.

از سوی دیگر، عربستان برای سال‌ها پولیس تایلند را به بی‌توجهی به تحقیق در مورد سرقت جواهرات متهم می‌کرد و معتقد بود که افسران تایلند در این دزدی دست داشتند. سارق جواهرات که پیش از بازداشت بیش‌تر جواهرات را فروخته بود، پنج سال حکم حبس دریافت کرد و در سال 2016 به کسوت یک راهب بودایی درآمد.

در سال 1990 دولت عربستان یک تاجر را به تایلند فرستاد تا در این مورد تحقیق کند او اما ناپدید شد. چند روز پیش از ناپدید شدن او،‌ سه دیپلمات سعودی در بانکوک، پایتخت تایلند به ضرب گلوله کشته شده بودند. پنج مرد از جمله یکی از ماموران ارشد پولیس تایلند، به اتهام دست داشتن در این پرونده محاکمه شدند، اما در سال 2014، دادگاه به علت نبود شواهد کافی آن‌ها را آزاد کردند.

دولت تایلند در بیانیه‌ای گفته که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از پرایوت چان اوچا (Prayut Chan – o-cha)، نخست وزیر تایلند، پس از 30 سال دوری و قهر، دعوت کرده که به ریاض برود.

دیدار دو روزه نخست‌ وزیر تایلند از عربستان از روز گذشته سه‌شنبه آغاز شد و امروز دو کشور بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که خبر از “احیای کامل روابط دیپلماتیک” می‌داد. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، دو کشور دوباره میزبان سفرای خود را در پایتخت‌های دو کشور خواهند بود.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار دو طرف منتشر شد، آمده است: “این پیش‌رفت تاریخی نتیجه تلاش‌های طولانی مدت در سطوح مختلف برای بازگرداندن اعتماد متقابل و روابط دوستانه است”. در همین حال، شرکت هواپیمایی عربستان سعودی نیز از سرگیری پروازهای خود به تایلند را سر از ماه می خبر داده است.

دولت تایلند گفته که عربستان نیاز به هشت میلیون کارگر ماهر از جمله در پروژه های هتل‌داری، مراقبت‌های بهداشتی و ساختمانی دارد. راچادا دانادیرک، معاون سخنگوی دولت تایلند گفته این کشور امیدوار است بتواند بخشی از این نیازها را برآورده سازد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x