صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ازبیکستان برای مهار بحران در افغانستان خواهان گفتگو با طالبان شد

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبیکستان به تازگی گفته است که برای جلوگیری از تشدید بحران انسانی در افغانستان، گسترش گفتگو با طالبان لازم است.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبیکستان به تازگی گفته است که برای جلوگیری از تشدید بحران انسانی در افغانستان، گسترش گفتگو با طالبان لازم است.

پیک‌آفتاب: رئیس جمهور ازبیکستان در مصاحبه خود با یک رسانه‌ی قزاقستانی گفته است که برای جلوگیری از بحران انسانی و فروپاشیدگی بیشتر اقتصادی در افغانستان، گفتگو با طالبان ضروری است. این اظهارات امروز شنبه ۱۳ قوس، از جانب شوکت میرضیایف، مطرح شده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، میرضیایف گفته است که دست‌یابی به امنیت، صلح و ثبات زودهنگام در افغانستان، فرصت‌هایی را برای اجرای پروژه‌های بزرگ ایجاد می‌کند و تطبیق این پروژه‌ها برای کشورهای همسایه، زمینه‌ساز رشد اقتصادی بوده؛ طوری‌که بستر صادرات و واردات را آسان می‌سازد.

میرضیایف در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: “موقعیت جغرافیایی و ژیوپلوتیک افغانستان، زمینه ارتباط فرامنطقه‌ای را فراهم می‌سازد”.

میرضیایف گفته است: «اگر ما اقدامات موثر و هماهنگ را انجام ندهیم، افغانستان می‌تواند برای مدتی طولانی منبع چالش‌ها و تهدیدهای جدی برای امنیت منطقه‌ای قرار داشته باشد. دست‌یابی به امنیت، صلح و ثبات در افغانستان، راه گسترش و هم‌چنین فرصت‌های راهبردی جدیدی را برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی با اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم می‌کند».

رئیس جمهور ازبیکستان تاکید کرده‌ که بهبود اوضاع اقتصادی در افغانستان یک شرط ضروری برای تضمین صلح پایدار و بلندمدت در این کشور محسوب می‌شود.

رئیس جمهور ازبیکستان گفته‌است: «از نظر من برای جلوگیری از تشدید اوضاع، گسترش گفتگو با طالبان و هم‌چنین ارائه کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان افغانستان و مهم‌تر از آن جلوگیری از بحران انسانی و انزوای بین‌المللی در افغانستان ضروری است».

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری تاس روسیه به نقل از مقام‌های پاکستانی گزارش بودند که کار پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند به دلیل وضعیت افغانستان به حالت تعلیق درآمده است.

تعلیق پروژه‌های تاپی و کاسا 1000، به دلیل وضعیت افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x