صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا: هیچ نقطه افغانستان برای افراد مواجه به خطر امن نیست

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، تهدیدها علیه گروه‌های مشخصی به شدت افزایش یافته‌اند. به گفته این نهاد، هیچ نقطه افغانستان برای افراد مواجه به خطر امن نمی‌باشد.

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، تهدیدها علیه گروه‌های مشخصی به شدت افزایش یافته‌اند. به گفته این نهاد، هیچ نقطه افغانستان برای افراد مواجه به خطر امن نمی‌باشد.

پیک‌آفتاب: در تحقیق اخیر اداره پناهندگی اتحادیه اروپا در مورد افغانستان آمده است که گروه های مشخصی، به ویژه اعضای خانواده‌های نیروهای امنیتی و اردوی پیشین، همکاران کشورهای خارجی، خبرنگاران و مدافعین حقوق بشر با تهدیدهای زیادی در افغانستان مواجه‌اند.

این اداره که مقر آن در جزیره مالتا می‌باشد، دلیل افزایش این تهدیدات را در گسترش ساحه کنترول طالبان در افغانستان عنوان کرده است.

در بخشی از گزارش این اداره تصریح شده است، برای بسیاری از افرادی که نیازمند محافظت می‌باشند، در سرتاسر افغانستان هیچ محل امنی وجود ندارد.

مسئولین اداره پناهندگی اتحادیه اروپا از شهر کابل و مزارشریف به عنوان نمونه یاد کرده‌اند که در گذشته برای پناهجویان مناطق امن‌تر تلقی می‌شدند اما حالا در این شهرها هم مصونیتی وجود ندارد.

در پی قدرت‌گیری طالبان بسیاری از مردم قادر به تامین ابتدایی‌ترین نیازمندی‌های خود نیز نیستند. برخی‌ها حتی برای تأمین نیاز‌های اولیه خود ناچار شده‌اند، دار و ندار خود را در بازارهای جاده‌ای کابل به فروش بگذارند.

تصاحب قدرت از سوی طالبان می‌تواند که موقعیت زنان و دختران را به دلیل ساختارهای اجتماعی و عقاید فرهنگی بیشتر متاثر بسازد.

بر بنیاد یافته‌های این اداره پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در اواسط ماه اگست سال روان در افغانستان، رقم درخواست‌های پناهندگی مردم افغانستان در مقایسه به یک ماه گذشته آن، ۳۸ درصد افزایش یافته است. پیش از این در چند سال پی‌درپی سوریه اولین کشور مبدا پناهجویان به حساب می‌آمد.

این گزارش در حالی به نشر می‌رسد که به احمد وحیدی، وزیر داخله‌ی ایران روز 18 عقرب، از موج تازه مهاجرت افغانستانی‌ها خبر داده و به کشورهای غربی هشدار داده است که اگر کمک‌ها برای رفع بحران اقتصادی افغانستان فراهم نشود، موج تازه مهاجرت افغانستانی‌ها به کشور‌های اروپایی آغاز خواهد شد.

وحیدی در واکنش به مهاجرت افغانستانی‌ها گفته است:«خوب ما چه کار کنیم؟ چرا کمک‌رسانی نمی‌شود؟‌ چرا پول‌های‌شان بسته شده؟‌ چرا به مردم افغانستان کسی کمک نمی‌رساند.؟ یک کمکی‌ که آنها را در آنجا نگه دارد، کمکی که آن‌ها مجبور نشوند خانه و کاشانه‌شان را رها کنند و بیایند لب مرزها.»

به گفته وحیدی، ایران در حال حاضر میزبان 3.5 میلیون مهاجر از افغانستان است و روزانه چند هزار تن مراجعه کننده از شهروندان افغانستان در مرز‌های ایران می‌آیند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x