صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اتحاد جدید برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان

شماری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، اعلام کرده‌اند که به هدف نظارت موثر از وضعیت وخیم حقوق بشری در افغانستان، ائتلاف جدیدی را پایه‌گذاری کرده‌اند. عفو بین‌الملل از این ائتلاف با عنوان «اتحاد جدید برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان» یاد کرده است.

شماری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، اعلام کرده‌اند که به هدف نظارت موثر از وضعیت وخیم حقوق بشری در افغانستان، ائتلاف جدیدی را پایه‌گذاری کرده‌اند. عفو بین‌الملل از این ائتلاف با عنوان «اتحاد جدید برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان» یاد کرده است.

پیک‌آفتاب: عفو بین‌الملل در گزارشی گفته که مجموعه متنوعی از سازمان‌های حقوق بشری گردهم آمده‌اند تا اتحادی را برای نظارت جمعی بر وضعیت وخیم حقوق بشر در افغانستان، حمایت از حقوق بشر و پاسخگویی در قبال تمام نقض‌ها و تخلفات ایجاد کنند.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان عفو بین‌الملل در حساب توییتر خود گفته است که عفو بین‌الملل و هشت نهاد حقوق بشری بین‌المللی، اتحاد محافظت حقوق بشر در افغانستان را رسماً اعلام نمودند. به گفته حمیدی، در این اتحاد به شکل سیستماتیک و جدی بالای وضعیت حقوق بشری مردم در افغانستان کار خواهد شد. حمیدی نوشته است: “واقعاً خوشحالم که بالاخره این اتفاق افتاد و ما مجموعه‌ای از سازمان‌ها را با هم داریم. امیدواریم در رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در افغانستان تأثیر بیش‌تری بگذاریم.”

به اساس گزارش عفو بین‌الملل، وضعیت حقوق بشر در افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت، به طرز چشم‌گیری بدتر شده است. جنگ در این کشور پایان یافته، اما نقض جدی حقوق بشر هم‌چنان ادامه دارد. طالبان نقض گسترده حقوق بشر از جمله اعدام‌های فراقانونی، ناپدید شدن اجباری، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، عقب‌نشینی گسترده از حقوق زنان و دختران، سانسور و حملات علیه رسانه‌ها و انتقام‌جویی علیه مدافعان حقوق بشر مرتکب شده و ادامه می‌دهند.

عفو بین‌الملل افزوده که مردم افغانستان هم‌چنین با یک بحران انسانی بی‌سابقه مواجه هستند که ناشی از تصمیمات و موضع‌گیری‌های جامعه بین‌المللی به ویژه ایالات متحده است که افغانستان را از کمک‌های مالی و دست‌رسی به سیستم مالی جهانی محروم کرده است.

عفو بین‌الملل گفته که هدف اعضای ائتلاف این است که به طور مشترک برای پاسخگویی در مورد همه موارد نقض حقوق بشر در افغانستان کار کنند. این ائتلاف هم‌چنین به هدف اعمال فشار بر طالبان برای احترام به حقوق بشر و جامعه بین‌المللی برای عمل به تعهدات خود در پاسخگویی به طالبان و رها نکردن مردم افغانستان تشکیل شده است.

به گفته عفو بین‌الملل، با ایجاد اتحاد برای حقوق بشر در افغانستان، یک پیام قوی از هم‌بستگی به مردم افغانستان ارسال می‌شود و هم‌چنین اعضای این ائتلاف می‌خواهند به طالبان و جامعه بین‌المللی بگویند که به عنوان سازمان‌های جامعه مدنی بین‌المللی، وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت و به تلاش‌های خود برای حمایت از افغانستان عاری از خشونت برای همه مردم افغانستان ادامه می‌دهند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x