صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ابراز نگرانی مقام‌های ترکیه و ایران از موج جدید مهاجرت از افغانستان

نشست فوق‌العاده گروه 20 امروز به میزبانی ایتالیا در مورد افغانستان درحالی برگزاری است. شماری از رهبران جهان در این نشست در مورد افغانستان سخن گفته‌اند. در همین نشست، رجب طیب اردوغان از کشورهای گروه بیست خواست که روی مسئله مهاجرت هم تمرکز بکنند. او تاکید کرد که ثبات و امنیت در کشور به طور فوری باید برقرار شود و کشورهای عضو این نشست باید "حوصله مندی استراتژیک" اختیار کنند و طالبان را به سمت ایجاد یک دولت فراگیر هدایت کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست گروه بیست درباره افغانستان گفته که با توجه به اوضاع افغانستان ممکن است مهاجرت از این کشور بیشتر شود و ترکیه توان رسیدگی به موج دیگری از مهاجرت از افغانستان را ندارد و این ممکن است روی اروپا هم تاثیر بگذارد.

پیک‌آفتاب: نشست فوق‌العاده گروه 20 امروز به میزبانی ایتالیا در مورد افغانستان درحالی برگزاری است. شماری از رهبران جهان در این نشست در مورد افغانستان سخن گفته‌اند. در همین نشست، رجب طیب اردوغان از کشورهای گروه بیست خواست که روی مسئله مهاجرت هم تمرکز بکنند. او تاکید کرد که ثبات و امنیت در کشور به طور فوری باید برقرار شود و کشورهای عضو این نشست باید “حوصله مندی استراتژیک” اختیار کنند و طالبان را به سمت ایجاد یک دولت فراگیر هدایت کنند.

او همچنین گفت که خطر “تروریسم” از افغانستان هنوز پابرجاست و انفجار ماه آگست در نزدیکی میدان هوایی کابل شاهد آن است.

در همین حال، وزیر داخله ایران از مهاجرین افغانستانی عازم ایران خواسته که به  مرزهای این کشور مراجعه نکنند. احمد وحیدی گفته است “مهاجران افغان به طور طبیعی به سمت ایران می‌آیند، ما از این مهاجران پذیرایی می‌کنیم ولی خواهش ما این است که به مرز مراجعه نکنند.” او در توضیح گفته است که “امکان پذیرش مهاجران در کشور کم” است.

سخنان وزیر داخله ایران چندروز پس از آن عنوان شده که در روزهای گذشته ویدیوهایی همرسانی شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد هزاران نفر از مردم افغانستان سوار بر موتر و یا پیاده در مرز ایستاده و در انتظار عبور از گذرگاه مرزی زرنج در ولایت نیمروز به ایران هستند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x