صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ابراز تأسف مودی و پوتین درباره وضعیت افغانستان

نریندرا مودی، صدراعظم هند روز گذشته 6 دسمبر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دهلی‌نو دیدار کردند و وضعیت جاری افغانستان را تأسف‌بار خواندند.

نریندرا مودی، صدراعظم هند روز گذشته 6 دسمبر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دهلی‌نو دیدار کردند و وضعیت جاری افغانستان را تأسف‌بار خواندند.

پیک‌آفتاب: نخست وزیر هند روز گذشته 6 دسمبر، میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود و هر دو رهبر در کنار روابط مشترک و تجارت بین دو کشور، وضعیت جاری افغانستان را نیز به بحث گرفتند. ولادیمیر پوتین و نریندرا مودی وضعیت افغانستان را تأسف‌بار خوانده و گفتند که هر دو کشور در زمینه، آماده همکاری با مردم افغانستان هستند.

پوتین در دیدار با مودی گفت که مبارزه با تروریزم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته اولویت‌های دو کشور را شکل می‌دهد. پوتین در این دیدار گفت که کشورش از وضعیت پیش‌آمده در افغانستان نگران است.

روسیه و هند پیش از این نیز از وضعیت افغانستان پس از تسلط امارت اسلامی ابراز نگرانی کرده بودند. هر دو کشور گفته بودند که وضعیت پیش‌آمده در افغانستان، بحران بشری موجود را به میان آورده که نه‌تنها برای کشورهای همسایه، بلکه برای منطقه نیز خطر بی‌ثباتی را تشدید کرده است.

در آستانه سفر ولادیمیر پوتین به دهلی‌نو؛ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با همتای هندی‌اش «اس جی شنکر» دیدار نمود.

لاوروف در این دیدار با همتای هندی خود گفته است: “طالبان باید اطمینان دهند که در ساختار حکومت جدیدشان چهره‌های سیاسی و قومی مختلف حضور داشته باشند. طالبان باید حقوق بشر را تامین کنند، نگذارند که از افغانستان برای اهداف تروریستی و قاچاق مواد مخدر استفاده شود و در نهایت اجازه ندهند که از افغانستان برای کشورهای همسایه و منطقه، تهدید به وجود آید”.

سرگئی لاوروف گفت که کشورش بیشتر از امنیت کشورهای آسیای میانه نگران است، زیرا امنیت روسیه وابسته به امنیت کشورهای آسیای میانه است و از مرزهای افغانستان نباید امنیت کشورهای منطقه مختل شود.

در نشست روز گذشته، وزیر خارجه هند هشدار داد که وضعیت موجود در افغانستان، پی‌آمدهای گسترده برای منطقه ایجاد کرده است. وزیر خارجه هند گفت: “چالش‌های گذشته و درازمدت در جایش باقی است و اکنون چالش‌های تازه به میان آمده است. برجسته‌ترین چالش‌ها تروریزم، افراط‌گرایی خشن و بنیادگرایی در افغانستان است. وضعیت کنونی افغانستان پی‌آمدهای گسترده برای کشورهای آسیای میانه آورده است. وزیر خارجه هند هم‌چنین در دیدار با همتای روسی خود اذعان کرد: “غرب آسیا و شرق میانه نیز به عنوان نقاط داغ بحران بوده می‌توانند.”

از جانب دیگر، هند پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان به تاریخ 15 اگست روی ایجاد حکومت همه‌شمول تاکید کرده است، طوری‌که دهلی‌نو از متحدین کلیدی حکومت پیشین افغانستان به شمار می‌رفت و در جریان دو دهه، این کشور حدود سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

افزون بر موارد بالا، کشورهای هند و پاکستان به تاریخ 12 قوس، اعلام کرده بودند که به سر انتقال 50 هزار تُن گندم و دوا برای شهروندان افغانستان به توافق رسیده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشترابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در یک گفتگوی تلفنی با همتای روسی خود؛ ولادیمیر پوتین، حضور داعش را در افغانستان برای کشورهای همسایه و منطقه خطرناک توصیف کرده بود.

نگرانی پوتین و رئیسی از حضور داعش در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x