صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آمار ضد و نقیض از تلفات و خسارات انفجار روز گذشته در کابل

شام دیروز جمعه 9 ثور، انفجار نیرومندی در مسجد جامع خلیفه صاحب در ساحه سه راهی علاوالدین کابل به وقوع پیوست که از شمار تلفات و میزان خسارات آن تا کنون آمار دقیقی منتشر نگردیده است.

شام دیروز جمعه 9 ثور، انفجار نیرومندی در مسجد جامع خلیفه صاحب در ساحه سه راهی علاوالدین کابل به وقوع پیوست که از شمار تلفات و میزان خسارات آن تا کنون آمار دقیقی منتشر نگردیده است.

پیک‌آفتاب: پس از گذشت یک روز، تاکنون شمار کشته شدگان، زخمی‎ها وخسارات بجامانده از حمله تروریستی بر خانقاه «خلیفه صاحب» در نزدیکی دارالامان کابل معلوم نیست و مسئولان آمار ضد و نقیض از این رویداد ارائه می‎کنند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله، در مورد می‎گوید: «حوالی ساعت چهار پس از چاشت، پس از ادای نماز جمعه در منطقه سه راهی علاالدین مربوط حوزه ششم، انفجاری در یک خانقاه رخ داد که در نتیجه ده تن از هموطنان بیگناه ما به شهادت رسیدند و بیست تن دیگر زخم برداشته اند.»

در همین حال، خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه کابل، اما تعداد زخمی‎های این رویداد را 30 تن اعلام کرده و می‎گوید که در زمینه تحقیقات آغاز گردیده است.

سید فضل آقا، خطیب خانقاه / مسجد متذکره اما شمار کشته شدگان را 50 نفر اعلام کرده و می‎گوید که بمب‎گذار انتحاری خود را در میان نمازگزاران جابجا و سپس منفجر نموده است. او به رویترز می‎گوید که برادرزاده‌هایش نیز در میان قربانیان این انفجار است.

بر اساس گزارش‎ها، این رویداد تروریستی زمانی رخ داد که نمازگزاران در خانقاه «خلیفه صاحب» پس از ادای نماز جمعه برای آنچه حلقه ذکر نامیده می‌شود، تجمع کرده بودند.

تا هنوز مسئولیت این حمله تروریستی را کسی به عهده نگرفته است، اما در گذشته شاخه خراسان داعش، مسئولیت چندین حمله مشابه را پذیرفته است.

در برخی نقاط افغانستان علاوه بر مساجد، خانقاه‎هایی نیز وجود دارد که اهل طریقت در ماه مبارک رمضان و مناسبت‎های خاص، در آن تجمع کرده و ذکر می‎خوانند.

گروه‎هایی تروریستی مانند داعش، القاعده و سلفی‎ها این طرز عبادت صوفیه را بدعت دانسته و آنان را واجب قتل می‎دانند.

این انفجار در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته نیز حمله مشابهی بر خانقاه ای در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز صورت گرفت و در نتیجه آن دستکم 33 تن  کشته و 43 نفر دیگر به شمول کودکان زخم برداشتند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x