صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آزادی قاچاقچی مواد مخدر، پیش‌شرط طالبان برای از سرگیری پروازهای تخلیه

طالبان به دنبال تبادله زندانی با واشنگتن می‌باشد تا بتواند بشیر نورزی، یک قاچاقبر بزرگ مواد مخدر و از حامیان مالی خود را از زندان‌های امریکا آزاد سازد. طالبان تهدید کرده‌اند تا زمانی‌که امریکا بشیر نورزی را آزاد نسازد، آن‌ها اجازه انجام پروازهای تخلیه از افغانستان را نخواهند داد.

طالبان به دنبال تبادله زندانی با واشنگتن می‌باشد تا بتواند بشیر نورزی، یک قاچاقبر بزرگ مواد مخدر و از حامیان مالی خود را از زندان‌های امریکا آزاد سازد. طالبان تهدید کرده‌اند تا زمانی‌که امریکا بشیر نورزی را آزاد نسازد، آن‌ها اجازه انجام پروازهای تخلیه از افغانستان را نخواهند داد.

پیک‌آفتاب: فارن‌پالیسی به نقل از چندین منبع دیپلماتیک، امنیتی و حقوقی در امریکا و افغانستان گزارش کرده که طالبان در تلاش است تا با اعمال فشار بر واشنگتن، بشیر نورزی را در قبال آزادی «ماریک فریرچس» که تقریباً دو سال پیش از افغانستان ربوده شده، آزاد سازد.

بشیر نورزی در سال ۲۰۰۵ میلادی به جرم پروسس و قاچاق گسترده مواد مخدر به ویژه هیروئین در شهر نیویورک بازداشت شد و در سال ۲۰۰۹ توسط دادگاهی در امریکا محکوم به حبس ابد گردید.

دینی چین، قاضی دادگاه پرونده بشیر نورزی گفت که وی از طریق پروسس و قاچاق هیروئین در تمویل مالی و تسهیل سلاح برای طالبان به طور گسترده دست داشته است. اتهامات بشیر نورزی، برنامه‌ریزی برای ورود هیروئین به امریکا و توزیع آن در این کشور بوده است.

ماریک فریرچس، نیز یک انجنیر امریکایی است که در ۳۱ جنوری سال ۲۰۲۰ ربوده شد؛ امریکا و طالبان درست یک ماه بعد در ۲۹ فبروری همان سال در دوحه قطر پیمان صلح امضا کردند. به عنوان بخشی از پیمان صلح امریکا با طالبان، دولت پیشین افغانستان که در این مذاکرات حضور نداشت، مجبور شد ۵ هزار زندانی طالبان را که عمدتاً قاچاقچیان مواد مخدر و فرماندهان نظامی بودند را آزاد سازد.

خواهر ماریک فریرچس بارها خواسته طالبان را به دونالد ترامپ و جو بایدن اعلام کرده و از دولت جو بایدن خواسته تا تن به این تبادله زندانی بدهد.

استیو بروکینگ، عضو سابق دفتر سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در این خصوص می گوید که طالبان تهدید کرده‌اند تا زمانی‌که امریکا، بشیر نورزی را آزاد نسازد، آن‌ها اجازه انجام پروازهای تخلیه از افغانستان را برای افغان‌های آسیب‌پذیر و شهروندان امریکایی نخواهند داد. او این کار طالبان را باج‌خواهی دانسته است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا کلیات این گزارش را تایید کرده، اما می‌گوید که دقیق نیست. این مقام به فارن‌پالیسی گفته است: «آزادی سریع و مصئون ماریک فریرچس الزامی است. ما این موضوع را برای طالبان روشن ساخته‌ایم. طالبان که در حال حاضر به دنبال مشروعیت هستند، نمی‌توانند یک شهروند امریکایی را در گروگان نگهدارند.»

در عین حال، منابع به فارن‌پالیسی می‌گویند که آزادی بشیر نورزی تنها با «فرمان عفو» از سوی جو بایدن رئیس جمهور امریکا امکان‌پذیر است؛ اما این فرمان عفو باعث می‌شود که سیاست «امتیاز ندادن به باج‌گیری در موارد گروگان‌گیری» نقض گردد.

آلن سیدلر، وکیل بشیر نورزی اما می‌گوید که موکل او توسط ماموران فدرال امریکا فریب داده شد، زیرا به او گفته بودند که اگر وارد امریکا شود بازداشت نخواهد شد و فقط اطلاعاتی راجع به تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان از او می‌خواهند.

فارن‌پالیسی می‌گوید که ارتباط و دوستی بشیر نورزی با ملا محمد عمر، بنیان‌گذار طالبان و دیگر سران طالبان و هم‌چنین هم‌تباری او با ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر فعلی طالبان کاملاً مستند و مستدل می‌باشد.

محمدعیسی نورزی، پدر بشیر نورزی نیز یکی از قاچاقچیان ثروتمند هیروئین بود که چندین آزمایش‌گاه تولید و پروسس هیروئین در اختیار داشت.

گریچین پیترز، خبرنگار امریکایی و رئیس اجرایی مرکز «شبکه‌های قاچاق و جرایم سازمان یافته فرا ملی» در کتاب «بذرهای ترور؛ مواد مخدر، قاتلان و جنایت چگونه جنگ در افغانستان را تغییر شکل می‌دهند» می‌نویسد که حمایت بشیر نورزی در رشد و گسترش جنبش طالبان در سال ۱۹۹۶ و هم‌چنین سازمان‌دهی مجدد این گروه پس از حمله سال ۲۰۰۱ امریکا به افغانستان بسیار حیاتی بود. گریچین پیترز در این کتاب، بشیر نورزی را یکی از حامیان اصلی ملا محمدعمر و یکی از اصلی‌ترین اعضای شورای تصمیم‌گیری طالبان عنوان می‌کند.

فارن‌پالیسی به نقل از منابع افغانستانی می‌نویسد که بشیر نورزی در واقع به نوعی رهبر «قوم نورزی» زیر شاخه‌ای از تبار دُرانی در قندهار محسوب می‌گردد و بازگشت او می‌تواند به یک‌پارچه‌سازی صفوف طالبان کمک نماید و آن‌ها را از خطر شکل‌گیری انشعاب‌های بیش‌تر دور کند.

منابع به فارن‌پالیسی گفته‌اند که موضوع تبادله بشیر نورزی با گروگان امریکایی در مذاکرات اخیر نمایندگان طالبان با توماس وست در دوحه قطر نیز مطرح شده است.

طالبان تاکنون به این گزارش فارن‌پالیسی واکنش نشان نداده است. اما بلال کریمی از سخنگویان طالبان در پاسخ به سوال خبرگزاری پیک‌آفتاب در این زمینه گفت که ما در حال بررسی هستیم و زمانی که پروسه نهایی شود، با رسانه‌ها شریک خواهیم کرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x