صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مجاهد: در تشکیل ارودی خود یک گروه انتحاری خواهیم داشت

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در تشکیل اردوی آن‌ها یک گروه انتحاری نیز شامل است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در تشکیل اردوی آن‌ها یک گروه انتحاری نیز شامل است.

پیک‌آفتاب: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته 3 جنوری، به رادیو آزادی گفته است که طالبان یک گروه انتحاری “استشهادی” تحت عنوان نیروهای ویژه در وزارت دفاع با تعداد مشخص تشکیل و برای عملیات‌های خاص از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مجاهد گفته که در اردوی جدید که در حال شکل‌گیری است، نیروهای نظامی پیشین نیز جای خواهند داشت و در صورت نیاز زنان نیز شامل خواهند شد. مجاهد در ادامه اما گفته است که تمام برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل اردوی ملی جدید روی دست گرفته شده و این پلان‌ها در تمام قول اردوهای وزارت دفاع جریان دارد.

مجاهد تصریح کرده است: “مجاهدان ما که در کندک‌های استشهادی هستند نیز در اردو شامل‌اند، اما شامل نیروهای ویژه خواهند بود، همه در وزارت دفاع سازمان‌دهی خواهند شد، این نیروها به تعداد خاص ایجاد خواهند شد و برای عملیات‌های ویژه استفاده خواهد شد”.  سخنگوی طالبان اما درباره عملیات‌های خاص این گروه جزئیات نداده است.

طبق گزارش‌های نشر شده، پیش‌تر مقام‌های محلی طالبان در بدخشان از تشکیل کندک‌های استشهادی تحت نام لشکر منصوری خبر داده و گفته بودند که این کندک‌ها در ولایات شمال‌شرق به ویژه بدخشان برای تامین امنیت مرزها با کشورهای همسایه ایجاد شده‌اند.

از سوی دیگر، اعضای خانواده‌هایی که در حملات مختلف انتحاری در نظام قبلی بعضی از نزدیکان‌شان را از دست داده‌اند، می‌گویند که هرگز خون قربانیان خود را نمی‌بخشند.

یکی از کسانی‌که اعضای خانواده خود را در اثر حملات انتحاری از دست داده عبدالاحد سهاک است. او باشنده کابل است که چند سال پیش دو برادرش را در حمله انتحاری طالبان از دست داده است. او در این زمینه می‌گوید: “ما هیچ‌گاه قاتلانی را که دو برادر ما را به شهادت رساندند، نمی‌توانیم ببخشیم. کسانی‌که در 20 سال گذشته در ریختن خون افراد بی‌گناهی چون اعضای خانواده ما نقش داشته‌اند، هرگز نباید در این صف‌ها جایگاهی داشته باشند و بار دیگر مردم بی‌گناه را قربانی کنند”.

عبدالاحد می‌گوید که یک برادرش 16 سال پیش در حمله انتحاری در شهرنو کابل کشته شد و آنان حتی تکه‌های بدن او را نتوانستند پیدا کنند، چیزی‌که همواره خانواده آنان را درد داده است.

ذبیح‌ الله مجاهد سخنگوی طالبان با این‌که از شمار دقیق اردوی در حال ساخت چیزی نمی‌گوید، اما پیش‌ از این برخی رسانه‌ها گزارش داده‌ بودند که طالبان قصد دارند اردوی صد هزار نفری تشکیل دهند. از سوی دیگر، چندی پیش قاری فصیح‌الدین، لوی درستیز وزارت دفاع طالبان به الجزیره گفته بود که قصد دارند یک اردوی 150 هزار نفری بسازند که این تناقص در گفتار را نشان می‌دهد.

از جانب دیگر، افسران پیشین اردوی ملی و پولیس ملی بارها از حکومت طالبان خواسته‌اند که آن‌ها را به کارشان برگردانند.

این در حالی است که طالبان گفته‌اند که کابینه کنونی سرپرست است و آن‌ها به مرور زمان زمینه را برای مشارکت دیگر گروه‌ها در ساختار حکومت فراهم خواهند ساخت. این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات ایران گفته‌اند که تهران دولت تک‌قومی طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت. بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفته که این کشور از طالبان خواسته است تا حکومت همه‌شمول بسازند. افزون بر آن، سخنگویان طالبان هم‌چنین گفته که تشکیل دولت مسئله داخلی است و امارت اسلامی مطابق منافع خود در این زمینه اقدام خواهد کرد. از سوی دیگر، روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان پیش‌تر گفته بود که طالبان غیر قابل اعتماد است و انتظار تغییر در رفتارهای آن‌ها دیده نمی‌شود.

طالبان: مطابق منافع خود دولت تشکیل می‌دهیم

پاکستان: اعتماد به طالبان اشتباه است، آن‌ها غیر قابل تغییر هستند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x