صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واگذاری سفارت افغانستان در مسکو به طالبان

وزارت خارجه طالبان می‌گوید که سفارت افغانستان در مسکو به دیپلمات‌های اعزامی طالبان سپرده شده است. طالبان گفته‌اند که آن‌ها حق دارند مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان را به دست بگیرند.

وزارت خارجه طالبان می‌گوید که سفارت افغانستان در مسکو به دیپلمات‌های اعزامی طالبان سپرده شده است. طالبان گفته‌اند که آن‌ها حق دارند مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان را به دست بگیرند.

پیک‌آفتاب: عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان با هم‌رسانی یک اعلامیه گفته که نمایندگی افغانستان در مسکو به طالبان واگذار شده است. به اساس بیانیه، وزارت خارجه طالبان از روسیه به دلیل اعتبار بخشیدن به دیپلمات طالبان و تسهیل نقش سفارت افغانستان برای این گروه، تشکر کرده است. در اعلامیه هم‌چنین آمده که طالبان حق دارند تا مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از کشور را به عهده گیرد.

روسیه به این خبر واکنش نشان نداده، اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین گفته بود که مسکو اعتبارنامه اولین دیپلمات طالبان را پذیرفته است.

با این همه، آگاهان سیاسی بر این باورند که سپردن سفارت افغانستان به دیپلمات طالبان به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست، اما قطعاً تلاش روسیه برای داشتن روابط خوب با طالبان را نشان می‌دهد.

با گذشت بیش از هشت ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته است. جامعه جهانی و به خصوص کشورهای غربی، تشکیل حکومت فراگیر و تضمین رعایت حقوق بشر و حقوق زنان از سوی طالبان، از پیش‌شرط‌های اصلی جهان بوده که اخیراً به دلیل بسته نگه‌داشتن مکتب‌های دخترانه، کشورهای غربی روابط‌شان با طالبان را تعلیق کرده‌اند.

با این همه، کشورهای روسیه و چین روابط نزدیکی با طالبان داشته و در هشت ماه گذشته، هر دو کشور نشست‌هایی را به منظور تعامل با طالبان ترتیب داده‌اند. به تازگی نیز گزارش شده که ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان و وانگ‌یی، وزیر خارجه چین، روز چهارم حمل دیدارهای از قبل اعلام نشده با مقامات طالبان در کابل داشته‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x