صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه به دنبال تقسیم اوکراین؛ زلنسکی: آماده بررسی بی‌طرفانه هستیم

کیریلو بودانف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که روسیه قصد دارد اوکراین را تجزیه کند. در پی این هشدار، رئیس ‌جمهور این کشور روز یک‌شنبه 27 مارچ، اعلام آمادگی کرد که در صورت دریافت تضمین امنیتی، کشورش آماده است به عنوان بخشی از توافق صلح با روسیه، "موضع بی‌طرفانه" اتخاذ نماید.

کیریلو بودانف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که روسیه قصد دارد اوکراین را تجزیه کند. در پی این هشدار، رئیس ‌جمهور این کشور روز یک‌شنبه 27 مارچ، اعلام آمادگی کرد که در صورت دریافت تضمین امنیتی، کشورش آماده است به عنوان بخشی از توافق صلح با روسیه، “موضع بی‌طرفانه” اتخاذ نماید.

پیک‌آفتاب: رئیس اطلاعات نظامی اوکراین می‌گوید که روسیه قصد دارد این کشور را مانند کوریای شمالی و جنوبی به دو بخش تقسیم کند و گفت جنگ چریکی “تمام عیار” برای جلوگیری از این اقدام به راه خواهد افتاد. کیریلو بودانف در بیانیه‌ای گفت: “در واقع این تلاشی است برای ایجاد کوریای شمالی و جنوبی در اوکراین”. او پیش‌بینی کرد که ارتش اوکراین نیروهای روسیه را به عقب خواهد راند.

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین افزود: “به علاوه، موسم مبارزه تمام‌عیار چریکی آغاز خواهد شد. بعد یک سناریو برای روس‌ها باقی خواهد ماند، این‌که چطور جان سالم به در ببرند”.

از سوی دیگر، ولادیمیر زلنسکی در مصاحبه با شماری از رسانه‌های مستقل روسیه تصریح کرد: “این نکته گفتگوها برای من قابل فهم است و به بحث گذاشته شد و به دقت در حال بررسی است”. رئیس ‌جمهور اوکراین هم‌چنین گفت که او می‌خواهد با روسیه بر سر دونباس سازش کند.

زلنسکی در این گفتگوی ویدئویی افزود: “تهاجم روسیه منجر به ویرانی شهرهای روسی‌زبان در اوکراین شده است”. او افزود که میزان ویرانی‌های به بار آمده به مراتب بدتر از جنگ روس‌ها در چچن است.

در همین حال، سازمان نظارت بر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه به رسانه‌های این کشور هشدار داده که از بازنشر این مصاحبه خودداری کنند.

از سوی دیگر، زلنسکی از غرب خواست تا تانک، هواپیما و موشک در اختیار کشورش قرار دهد تا نیروهای روسی را به عقب برانند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند که روسیه به طور فزاینده‌ای مخازن سوخت و انبارهای مواد غذایی را هدف قرار می‌دهد.

از جانب دیگر؛ وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت داخله اوکراین نیز روز یک‌شنبه گفت که روسیه در حال نابود کردن مخازن سوختی و انبارهای مواد غذایی است که به معنای این است تا دولت باید در آینده نزدیک آن‌ها را پراکنده کند.

در همین حال، رئیس‌ جمهور اوکراین اوایل روز یک‌شنبه از کشورهای غربی خواست تا تجهیزات نظامی خود را که در انبارهای‌شان “خاک می‌خورد” به اوکراین بدهند و افزود که کشورش فقط نیازمند یک درصد هواپیماها و یک درصد تانک‌های ناتو است.

کشورهای غربی تاکنون موشک‌های ضد تانک و هواپیما به علاوه تجهیزات سبک در اختیار اوکراین قرار داده ولی هیچ تجهیزات سبک یا هواپیما به این کشور تحویل نداده‌اند.

از سوی دیگر، رئیسان جمهور روسیه و ترکیه روز یک‌شنبه 27 مارچ، در گفتگوی تلفنی توافق کردند، که دور بعدی گفتگوها میان روسیه و اوکراین در استانبول برگزار شود.

دفتر رئیس جمهور ترکیه گفته است که در این تماس آخرین وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و روند گفتگوها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز پنج‌شبنه ۱۰ مارچ، جهت کاهش تنش‌ها و برقرای آتش‌بس در اوکراین، در آنتالیای ترکیه دیدار کردند.

وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه دیدار کردند

از جانب دیگر، ناظران حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، کاربرد تسلیحات انفجاری و حملات “بی‌سنجش” نیروهای نظامی روسی بر غیرنظامیان و زیربناها را محکوم کرده و آن‌را نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر خوانده‌اند.

سازمان ملل: در حملات روسیه به اوکراین، قوانین بین‌المللی حقوق بشر نقض شده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x