صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان در اطراف بودا به دنبال چی هستند؟

گزارش شده که افراد طالبان در اطراف تندیس‌های بودا در بامیان مصروف کندن‌کاری اند و مردم از رفت‌وآمد به این ساحه منع گردیده‌اند.

گزارش شده که افراد طالبان در اطراف تندیس‌های بودا در بامیان مصروف کندن‌کاری اند و مردم از رفت‌وآمد به این ساحه منع گردیده‌اند.

پیک‌آفتاب: رسانه آلمانی «دویچه وله» گزارش کرده که افراد طالبان در اطراف بودای بامیان مصروف کندن‌کاری هستند. باشندگان محل و یک منبع طالبان در بامیان گفته‌اند که افراد طالبان هم در عقب و هم در دامنه تندیس‌های بودای بامیان که در سال ۲۰۰۱ انفجار داده بودند، مصروف کندن‌کاری و حفریات هستند.

یک کارمند ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: “کندن‌کاری در پای بودای کلان از سوی نیروی طالبان جریان دارد. حدود ۱۵ الی ۲٠ متر ساحه پشت بودای ۵۳ متری، حفر شده است.”

این کارمند که نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش ذکر شود، افزوده، افرادی که کندن‌کاری می‌کنند در اطراف بودا نه پشتو می‌فهمند‌، نه فارسی و امکان دارد که رواق خالی بودای ۵۳ متری را دوباره انفجار دهند. به گفته این کارمند، رفت‌وآمد در محلی که کندن‌کاری جریان دارد، کاملاً ممنوع شده است.

باشندگان ولایت بامیان می‌گویند که از مدت ده روز به این طرف در اطراف بودای بامیان افراد پاکستانی که نه پشتو و نه فارسی می‌فهمند، مصروف کندن‌کاری هستند و هیچ کسی حق ندارد که در آن اطراف رفت‌وآمد نماید.

در همین حال؛ ملا عبدالله سرحدی، والی بامیان کندن‌کاری در اطراف بودای بامیان را توسط نیروهای طالبان تایید کرده است. او افزوده که از طرف وزارت‌خانه‌ها به ما اطلاع دادند که چیزی در آن‌جا پنهان شده و ما برای همین رفتیم و آن‌جا را حفر کردیم، ولی این اطلاع نادرست بود و نیروهای طالبان دوباره درحال پُر کردن این خالی‌گاه می‌باشند. او درعین حال نگفته که از طرف کدام وزارت‌خانه‌ها به آن‌ها اطلاع داده شده است.

باشندگان بامیان می‌گویند که انفجار تندیس بودای بامیان در سال 2001 با مسئولیت ملا عبدالله سرحدی، والی کنونی بامیان صورت گرفته است. بسیاری از فعالان نگران این هستند که این مقام طالبان بار دیگر این اثر تاریخی افغانستان را انفجار داده و کاملاً از بین ببرد.

اما سرحدی می‌گوید که نیروهای طالبان به آثار باستانی آسیبی نرسانده‌اند و اگر کسی از نام ما سوءاستفاده کند، مورد پیگرد قرار خواهد گرفت. پیش از این تندیس شهید مزاری نیز در اوایل تسلط طالبان در بامیان انفجار داده شد. مقامات طالبان در آن زمان گفتند که این انفجار کار آن‌ها نبوده و وعده کردند که عاملان آن را بازداشت خواهند کرد. اما تاکنون گزارشی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x