صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زنان در کابل: توصیه منع گشت‌وگذار زنان، غیرانسانی است

ده‌ها زن امروز در کابل نسبت به محدودیت‌های وضع شده بر گشت‌وگذار زنان و دختران از سوی طالبان واکنش نشان داده و این توصیه طالبان را غیرانسانی خواندند. این زنان هم‌چنین خواهان عذرخواهی عمران خان، نخست وزیر پاکستان از زنان و دختران افغانستان شدند.

ده‌ها زن امروز در کابل نسبت به محدودیت‌های وضع شده بر گشت‌وگذار زنان و دختران از سوی طالبان واکنش نشان داده و این توصیه طالبان را غیرانسانی خواندند. این زنان هم‌چنین خواهان عذرخواهی عمران خان، نخست وزیر پاکستان از زنان و دختران افغانستان شدند.

پیک‌آفتاب: ده‌ها زن در کابل امروز دوشنبه 27 دسمبر، نسبت  به محدودیت‌های گشت‌وگذار زنان و دختران که اخیراً از سوی طالبان وضع‌شده و هم‌چنین بحران گرسنگی، بی‌کاری و بالا رفتن قیمت مواد اولیه، نداشتن حق تحصیل و کار و اظهارات سخیف عمران خان در مورد تحصیل و آموزش زنان و دختران، نشست مطبوعاتی برگزار کردند.

در این نشست، زنان خواستار کمک‌های بشردوستانه مداوم جامعه جهانی شده و خواستند که افراد متخصص و مسلکی را در عرصه مسایل اقتصادی  برای چگونگی مهار تورم اقتصادی در کشور بگمارند.

این زنان هم‌چنین خواستار عذرخواهی عمران خان، نخست وزیر پاکستان از زنان و دختران افغانستان شدند. این زنان می‌گویند: “عمران خان با بیانات‌اش در نشست اسلام‌آباد درباره تحصیل زنان؛ حقوق زنان را نقض کرده و باید از ملت و زنان افغانستان عذرخواهی کند.”

حمایت از آزادی بیان، کنار گذاشتن محدودیت‌های وضع شده غیرانسانی در مورد گشت‌وگذار زنان در موتر‌های شهری، قطع ترورهای هدف‌مند، دادن سهم فعال به زنان در بدنه حکومت، تامین امنیت و رعایت حقوق اقلیت‌های قومی-مذهبی و جنسیتی و بازگشایی مکاتب دخترانه در سرتاسر افغانستان از جمله خواست‌‌های این زنان می‌باشد.

این در حالی است که کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری امریکا به تازگی گفته است که طالبان انتظارات ما را در زمینه برخورد با زنان برآورده نکرده‌اند.

کامالا هریس، روز گذشته ۵ جدی، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته: “من نگرانم که طالبان آن‌چه را که ما رفتار مناسب و درست با دختران و زنان می‌دانیم، رعایت نکرده است و به همین دلیل موضع ما در برابر طالبان چیزی است که می‌بینید؛ زیرا این موضوع یکی از بزرگ‌ترین ملاحظات و نگرانی‌های ما است.”

امریکا: طالبان انتظارات ما را در زمینه برخورد با زنان برآورده نکرده‌اند

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در روزهای اخیر به رانندگان تکسی شهر دستور داده‌اند که موسیقی گوش ندهند و زنان بی‌حجاب را سوار نکنند. این اقدام طالبان با واکنش‌های گسترده شهروندان و فعالان حقوق زن روبه‌رو شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x