صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توافق طالبان با ترکیه و قطر در مورد مدیریت میدان هوایی کابل

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که ترکیه و قطر با طالبان در مورد مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل، به توافق ابتدایی دست یافته‌اند.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که ترکیه و قطر با طالبان در مورد مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل، به توافق ابتدایی دست یافته‌اند.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری آناتولی روز گذشته ۳ جدی، به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه و قطر گزارش کرده که دو کشور در چارچوب این توافق، برعلاوه میدان هوایی بین‌المللی کابل، چهار میدان هوایی دیگر در افغانستان را نیز به طور مشترک مدیریت خواهند کرد.

این منابع تصریح کردند که این تفاهم‌نامه همکاری در حاشیه بازدید مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از دوحه برای حضور در هفتمین نشست کمیته عالی راه‌بردی ترکیه-قطر در 7 دسمبر امضا شده و در نتیجه آن، یک هیئت فنی از ترکیه به منظور هماهنگی با مقامات قطر به دوحه آمده‌اند.

به گفته این منابع، هیئت مشترک متشکل از مقام‌های ترکیه و قطر پس از توافق روی مدیریت مشترک میدان هوایی بین‌المللی کابل، روز پنج‌شنبه به کابل آمده‌اند تا با مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو کنند.

به تازگی این خبرگزاری گزارش کرده که هیئت یادشده با مقام‌های طالبان درباره تقاضاها و مطالبات آن‌ها دیدار کرده است.

طرف‌ها در این دیدار روی تشکیل تیم‌های فنی برای تعیین جزئیات توافق و ادامه مذاکرات از طریق کمیته‌های فنی در روزهای آینده موافقت کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، هیئت مشترک ترکیه و قطر از کابل به دوحه خواهد رفت و به فعالیت‌های مشترک‌شان ادامه خواهند داد.

مقام‌های ترکیه و قطر تاکنون در این باره بیانیه‌ی رسمی منتشر نکرده‌اند.

میدان هوایی بین‌المللی کابل از زمان سقوط افغانستان به دست طالبان، به صورت شبانه‌روزی فعال نیست.

این در حالی است که پیش از این وزیر امور خارجه قطر از همکاری کشورش با ترکیه برای تجهیز و آماده‌سازی مجدد میدان هوایی کابل خبر داده بود. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر طی سخنانی در هفتمین نشست مجازی «گفتگوهای مدیترانه» اعلام کرد که قطر فعالیت‌های بازسازی و تجهیز برای آماده‌سازی مجدد میدان هوایی کابل را با ترکیه انجام می‌دهد. وی ضمن اذعان به نگرانی‌های کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین در مورد بروز تنش در افغانستان، گفت: “قطر در حال تماس با روسیه برای اطمینان از برقراری ثبات در افغانستان است.”

همکاری قطر و ترکیه برای بازسازی میدان هوایی کابل

افغانستان در حال حاضر پنج میدان هوایی بین‌المللی در کابل و ولایت‌های بلخ، قندهار، هرات و خوست دارد. این میدان‌های هوایی در حکومت پیشین توسط نیروهای خارجی کنترل و مدیریت می‌شدند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x