صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هیئت امارت، پرچم “جمهوریت” و نشست اسلامی

نشست یک ‌روزه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در خصوص افغانستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که به گفته رسانه‌های پاکستانی کارهای دولتی در اسلام‌آباد برای سه روز تعطیل شده و قیودات امنیتی شدید در محل نیز وضع شده است.

نشست یک ‌روزه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در خصوص افغانستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که به گفته رسانه‌های پاکستانی کارهای دولتی در اسلام‌آباد برای سه روز تعطیل شده و قیودات امنیتی شدید در محل نیز وضع شده است.

پیک‌آفتاب: نشست یک ‌روزه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان، امروز در اسلام‌‌آباد، پایتخت پاکستان به شکل متفاوت‌تری آغاز شده است، طوری‌که در این نشست هیئت امارت با پرچم “جمهوریت” در این نشست حضور یافته و قرار است از افغانستان نمایندگی کند.

این نشست در حالی برگزار شد که تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. از جانب دیگر، این اولین نشست بین‌المللی درباره افغانستان از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان است که نمایندگان نزدیک به 60 کشور اسلامی برای شرکت در این نشست به اسلام‌آباد گردهم آمده‌اند تا معضل پیچیده افغانستان را حلاجی نمایند.

گزارش‌ها می‌رساند که آجندای اصلی این نشست وضعیت جاری افغانستان است و قرار است این نشست وقوع فاجعه انسانی در افغانستان را به بحث گرفته و برای جلوگیری آن راه‌حل ارایه نماید.

خبرگزاری دولتی پاکستان (PTV) گزارش می‌کند که به غیر از کشورهای اسلامی نمایندگانی از کشورهای امریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، موسسات مالی بین‌المللی نیز در این نشست حضور دارند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در 15 اگست، تمام کمک‌ها به افغانستان قطع شد و دارایی‌های مالی این کشور در بانک جهانی و سایر بانک‌ها منجمد شدند. اکنون این نشست تلاش می‌کند تا راه‌کاری را پیدا نماید تا این کمک‌ها دوباره به افغانستان از سرگرفته شود و دارایی‌های منجمد شده در آستانه فصل زمستان نیز آزاد گردد.

هم‌زمان با نشست سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل نیز هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران انسانی در جهان قرار داشته و میلیون‌ها نفر در معرض گرسنگی شدید قرار دارند.

افغانستان در صدر تقاضای کمک بشری 41 میلیارد دالری سازمان ملل

سازمان ملل: آوارگان افغانستانی در زمستان امسال با “فاجعه انسانی” روبه‌رو هستند

هرچند، روز گذشته عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفته بود که هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد “یک ابراز هم‌بستگی با مردم افغانستان و تمرکز انرژی‌های جمعی برای رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی در افغانستان است”.

از جانب دیگر، شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان زمانی وارد تالار نشست شد که پرچم سه رنگ حکومت پیشین نیز در کنار سایر پرچم‌های کشورهای شرکت کننده دیده می‌شد. قریشی در صحبت‌های خود گفت که این نمایندگان “گردهم آمده‌اند تا راه‌های کمک به افغانستان و در عین حال واقعیت‌های سیاسی دشوار حکومت تحت کنترل طالبان را بررسی نماید”.

وزیر خارجه پاکستان در این نشست گفت: “انتظار می‌رود که نشست سازمان همکاری اسلامی علاوه بر ابراز هم‌بستگی با مردم افغانستان، راه‌هایی را برای مهار و تغییر اوضاع بشردوستانه رو به وخامت سریع در افغانستان پیدا نماید”. قریشی اضافه کرده است: ” شهروندان افغانستان با کمبود مواد غذایی و بی‌جاشدگان داخلی مواجه است و امید می‌رود که این نشست علاوه بر موارد ذکر شده، فروپاشی اقتصادی این کشور را نیز بررسی نماید”.

این در حالی است که پاکستان از وزیرخارجه طالبان برای شرکت در این نشست دعوت کرده است. در پی این مسئله، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان روز گذشته 18 دسمبر، برای شرکت در این نشست وارد اسلام‌آباد شد. هرچند که به باور برخی، طالبان به طور رسمی اجازه شرکت در این نشست را دارا نبوده، زیرا آن‌ها با فقدان مشروعیت داخلی و بین‌المللی مواجه هستند.

امیرخان متقی روز گذشته با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد. در این دیدار قریشی گفته است که پاکستان به ارایه کمک‌های دوجانبه برای شهروندان افغانستان و کمک‌های بشردوستانه برای این کشور متعهد است.

خبرها می‌رساند که این نشست فوق‌العاده فرصتی را برای بررسی گام‌های عملی و ملموس برای کمک به شهروندان افغانستان و رفع نیازهای بشری در این کشور فراهم می‌کند.

امیرخان متقی برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به پاکستان رفت

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x