صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نامه وزارت خارجه امارت اسلامی به کانگرس امریکا: فرصت‌های بازسازی و توسعه افغانستان فراهم شده

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی، در نامه‌ای به کنگرس امریکا، خواهان آزادسازی دارایی‌های ارزی افغانستان از سوی ایالات متحده شد. این نامه به مناسبت صدمین سال‌گرد روابط دیپلماتیک دو کشور نوشته شده است.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی، در نامه‌ای به کنگرس امریکا، خواهان آزادسازی دارایی‌های ارزی افغانستان از سوی ایالات متحده شد. این نامه به مناسبت صدمین سال‌گرد روابط دیپلماتیک دو کشور نوشته شده است.

پیک‌آفتاب: امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی با اشاره به روابط دیرینه‌ی دو کشور، توافق دوحه را سنگ‌بنای فصل جدید در روابط دو کشور خوانده و از نمایندگان کانگرس امریکا خواسته که با آزادسازی دارایی‌های ارزی افغانستان، به روند بازسازی و توسعه افغانستان کمک کنند. متقی، مسدود ساختن سرمایه‌های نقدی افغانستان از سوی ایالات متحده را خلاف توافق دوحه بیان داشته است. او تاکید کرده که رعایت توافق‌نامه دوحه به نفع هر دو کشور است. آقای متقی نوشته است: “ما معتقدیم که اجرای کامل و تعهد به توافق دوحه می‌تواند فصل جدیدی از روابط مثبت بین دو دولت و ملت را بگشاید که این امر به نفع هر دو کشور است.”

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی، روابط افغانستان و امریکا در صد سال گذشته را دارای فراز و نشیب خوانده، اما گفته که اکنون فرصت فراهم شده است تا با همکاری مثبت، فرصت‌های فراهم شده برای بازسازی و توسعه افغانستان را از دست ندهیم.

امیرخان متقی، مسدود کردن پول و تحریم‌های اقتصادی را به معنای آسیب رساندن به صحت، معارف و سایر سیستم‌های خدمات ملکی افغانستان دانسته و افزوده که ایالات متحده با این تصمیم خود به مردم افغانستان ضرر می‌رساند. به نوشته سرپرست وزارت خارجه طالبان، همزمان با شروع زمستان سرد در افغانستان که از اثرات موج کرونا، خشکسالی، جنگ و فقر نیز رنج می‌برد، ظلم به مردم است.

به گفته سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی، در افغانستان کنونی، جزایر قدرت ویران شده، فساد، اختلاس و غصب سرتاسری از بین رفته و از خاک افغانستان هیچ گونه تهدیدی متوجه کشورهای منطقه و جهان نیست و امارت اسلامی خواهان روابط مثبت با همه کشورهای جهان به شمول ایالات متحده امریکا می‌باشد. او همچنین خواستار سرمایه‌گذاری ایالات متحده در بخش‌های گوناگون شده و نوشته است: “در آینده، ایالات متحده می‌تواند در صنعت، زراعت و معادن افغانستان سرمایه گذاری کند.”

این نامه سرپرست وزارت خارجه طالبان به مناسبت صدمین سالگرد روابط امریکا و افغانستان نوشته شده است. ایالات متحده برای اولین بار پس از کسب استقلال در سال ۱۹۲۱ میلادی، کشور افغانستان را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۱۹۳۵ میلادی آغاز شد.

نامه وزارت خارجه امارت اسلامی به اعضای کانگرس امریکا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x