صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نتایج انتخابات پارلمانی عراق مشارکت 41 درصدی مردم را نشان میدهد

طبق اعلام کمیسیون انتخابات، شهر دهوک با 54 درصد بیشترین میزان مشارکت را بین شهرهای مختلف عراق داشت و شهر صلاح الدین با 48 درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

کمیسیون انتخابات عراق امروز دوشنبه اعلام کرد که طبق نتایج اولیه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی به 41 درصد رسیده است.

پیک‌آفتاب: انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه 18 میزان سالجاری برگزار شد. گزارش ها حاکی از آن است که میزان مشارکت مردم در آن بسیار پایین بوده است. این امر نشان میدهد که مردم اعتماد شان را نسبت به روند دموکراتیک و طبقه سیاسی را از دست داده اند. گزارش می‌افزاید که میزان مشارکت اندک مردم در انتخابات می‌تواند نشانه عدم اطمینان و اعتماد آن‌ها به تغییر وضعیت کشور از طریق صندوق آراء باشد.

اسکای نیوز اما گزارش میدهد که پروسه شمارش آرای انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق از شامگاه یکشنبه و پس از بسته شدن شعبات اخذ رای در همه شهرهای این کشور ادامه دارد. کمیسیون انتخابات عراق صبح امروز اعلام کرد براساس نتایج اولیه میزان مشارکت در این انتخابات به 41 درصد رسیده است. طبق اعلام کمیسیون انتخابات، شهر دهوک با 54 درصد بیشترین میزان مشارکت را بین شهرهای مختلف عراق داشت و شهر صلاح الدین با 48 درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

طبق این گزارش، همچنین تعداد رای دهندگان به 9 میلیون و 77 هزار نفر و تعداد شکایات به 58 مورد رسید.

جلیل عدنان، رئیس کمیسیون انتخابات شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از بسته شدن شعبات اخذ رای برگزار شد گفت که نتایج به سرعت اعلام می شود و این کمیسیون در ساعات آینده درصد مشارکت را اعلام می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات عراق روز یکشنبه از مردم خواست تا منتظر نتایج اعلام شده بمانند و خاطرنشان کرد اخباری که در مورد پیروزی یک نامزد یا یک ائتلاف گفته می‌شود “نادرست” است.

انتخابات پارلمانی زودهنگام صبح دیروز در میان تدابیر شدید امنیتی و یک سال زودتر از موعد طبیعی آن برگزار شد. این پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 است و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر 2019 در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شده بود.

در این انتخابات 3249 نامزد از 21 ائتلاف و 109 حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل برای کسب 329 کرسی پارلمان رقابت کردند.

کمااینکه عراق سال‌هاست که صحنه رقابت برای گسترش نفوذ میان ایران و کشورهای عربی و آمریکا است و طی سال‌های گذشته شاهد بحران‌های امنیتی زیادی مانند تسخیر بخشی از کشور توسط داعش و تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی قدرتمند تحت حمایت کشورهای مختلف بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x