صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رهبران چین و روسیه هفته آینده در ازبیکستان دیدار می‌کنند

سفیر روسیه در چین می‌گوید که ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ، رؤسای جمهور روسیه و چین قرار است هفته آینده در حاشیه نشست سازمان هم‌کاری‌های شانگهای در ازبیکستان دیدار کنند.

سفیر روسیه در چین می‌گوید که ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ، رؤسای جمهور روسیه و چین قرار است هفته آینده در حاشیه نشست سازمان هم‌کاری‌های شانگهای در ازبیکستان دیدار کنند.

پیک‌آفتاب: این نشست قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ سپتمبر در سمرقند برگزار شود و آندری دنیسف، سفر روسیه در بیجینگ به خبرگزاری تاس گفته است که آن‌ها «فعالانه» سرگرم آماده‌سازی مقدمات این دیدار هستند.

پوتین و پینگ در ماه دلو سال پیش، تنها چند هفته پیش از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، در بیجینگ دیدار داشتند و در آن دیدار توافق هم‌کاری‌های نامحدود دوجانبه بین مقام‌های دو کشور به امضا رسید. هنوز مشخص نیست که در آن زمان که در مورد اقدام قریب‌الوقوع روسیه برای تهاجم به اوکراین گمانه‌زنی می‌شد؛ مسکو، بیجینگ را در جریان تصمیم خود در این باره گذاشته باشد.

چین به رغم آن‌که در ماه‌های اخیر از کارزار نظامی روسیه در اوکراین به طور ضمنی حمایت کرده، اما تلاش کرده است که برای مصئون ماندن از عواقب احتمالی حمایت از اقتصاد روسیه در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی، بی‌طرف جلوه کند.

این کشور، امریکا و ناتو را به تحریک روسیه برای تهاجم نظامی به اوکراین متهم می‌کند و تحریم‌های غرب علیه مسکو را محکوم کرده است.

در مقابل مسکو هم در تنش فزاینده کنونی میان بیجینگ و واشنگتن که با دیدار اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از تایوان مشتعل شده، از چین حمایت کرده است.

این هفته ارتش روسیه اعلام کرد که مانورهای گسترده‌ای با مشارکت نیروهای چینی در شرق این کشور برگزار خواهد کرد؛ موضوعی که از افزایش هرچه بیش‌تر پیوندهای مسکو و بیجینگ به رغم تنش‌های دو کشور با غرب حکایت دارد.

گرچه دو کشور در گذشته احتمال شکل‌گیری یک اتحاد نظامی را بین خود رد کرده‌اند، اما پوتین گفته است که چشم‌انداز چنین اقدامی منتفی نیست. او هم‌چنین یادآوری کرده که روسیه فن‌آوری‌های فوق حساس نظامی خود را با چین به اشتراک گذاشته و به تقویت قابل توجه توان دفاعی آن کمک کرده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که ممکن است شی‌جین پینگ، رئیس جمهور چین در اواسط ماه سپتمبر، در یک نشست منطقه‌ای در شهر سمرقند ازبیکستان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

شی‌جین پینگ با ولادیمیر پوتین در سمرقند دیدار می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x