صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تونی بلر: هژمونی غرب به پایان رسیده است

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا با اشاره به این که جهان در آستانه تغییرات ژئوپلیتیک بین‌المللی است، گفت که دوران هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب به پایان خود نزدیک شده و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا با اشاره به این که جهان در آستانه تغییرات ژئوپلیتیک بین‌المللی است، گفت که دوران هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب به پایان خود نزدیک شده و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری تاس روسیه با نشر گزارشی به نقل از تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا نوشته است که جهان در آستانه چندقطبی شدن قرار دارد. تاس در این گزارش نوشته که بلر در سخنرانی خود در سمپوزیومی که توسط بنیاد بریتانیایی-امریکایی “دیچلی” برگزار شد، گفت: “بزرگ‌ترین تغییرات ژئوپلیتیکی در این قرن توسط چین صورت می‌گیرد نه توسط روسیه.”

بلر در این سمپوزیم گفته است: “در حال نزدیک شدن به پایان هژمونی غرب در عرصه سیاست و اقتصاد هستیم و جهان حداقل دوقطبی یا احتمالاً چندقطبی خواهد شد”. او در ادامه تصرح کرده است: “برای اولین بار در تاریخ معاصر، شرق می‌تواند با غرب برابری کند و این‌گونه توازن در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی برقرار می‌شود.”

وی افزوده است: “چین دومین ابرقدرت جهان است و پتانسیل اقتصادی و میزان مشارکت آن در اقتصاد جهانی بالاتر از روسیه است. چین در بسیاری از زمینه‌های تکنولوژیکی، خود را به امریکا رسانده و در برخی موارد امریکا را تهدید می‌کند.”

این سیاست‌مدار کهنه‌کار بریتانیایی توضیح داده است: “رهبری چین بیش از پیش «تهاجمی‌» رفتار می‌کند و رفتار این کشور با غرب تحقیرآمیز است. این کشور به روسیه نزدیک می‌شود و در نهایت می‌خواهد مشکل تایوان را حل کند.”

او در سمپوزیم دیچلی در خصوص این مطلب گفته است: “اشتباه نکنید، من نمی‌گویم که چین تلاش خواهد کرد که تایوان را در اسرع وقت با زور تصرف کند، اما ما نمی‌توانیم سیاست خود را براساس این یقین بنا کنیم که این کار را نخواهد کرد.”

وی خاطرنشان کرده که قطعاً روسیه و شاید ایران در آینده نزدیک به متحد چین تبدیل شوند. بلر افزوده که اختلاف مواضع کشورهای گروه 20 در قبال اوکراین، هشداری برای غرب است.

تونی بلر در سخنرانی خود خواستار ایجاد روابط با چین براساس اصل «قدرت به علاوه هم‌کاری» شده و تاکید کرده که “غرب باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و به اندازه کافی قوی بماند تا در هر سناریوی آینده در برابر چین مقاومت و برابری کرده بتواند و در عین حال روابط با بیجینگ را حفظ کند”. او تصریح کرده که این روابط باید به شیوه‌ای عمل‌گرایانه و غیرتهاجمی انجام شود، طوری‌که تمایل به احترام متقابل را نشان دهد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x