صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ناتو را تجزیه کرد

ادوارد لوکاس، محقق مرکز تحلیل سیاست اروپا می‌گوید که عملیات ویژه روسیه در اوکراین، مشکلات داخلی ناتو را برملا ساخته و ناتو را در آستانه تجزیه قرار داده است.

ادوارد لوکاس، محقق مرکز تحلیل سیاست اروپا می‌گوید که عملیات ویژه روسیه در اوکراین، مشکلات داخلی ناتو را برملا ساخته و ناتو را در آستانه تجزیه قرار داده است.

پیک‌آفتاب: فارن پالیسی با نشر مقاله‌ای به قلم ادوارد لوکاس می‌نویسد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سال 2019 “مرگ مغزی” آن‌را اعلام کرد بود، به یک “بازنگری اساسی” نیاز دارد.

ادوارد لوکاس، نویسنده این مقاله تاکید می‌کند که عملیات ویژه روسیه در اوکراین، مشکلات داخلی این سازمان را هویدا ساخته و آن‌را در حالت تجزیه قرار داده و کشمکش بین اعضای این اتحادیه را وسعت بخشیده است.

این محقق در مقاله مزبور تحلیل می‌کند: “این سازمان در گام نخست متشکل از 30 عضو بسیار درگیر و غیرمتجانس است که از نقطه نظر نظامی، تنها چند کشور مهم پنداشته می‌شوند که در درجه اول امریکا قرار دارد، اما از نظر سیاسی، حتی کشورهای کوچکی مانند لوکزامبورگ و ایسلند نیز حق تصمیم‌گیری و رای دارند که این ممکن است به اختلاف‌ها تاثیر بگذارد”.

نویسده مقاله به این باور است برخلاف آن‌چه که ناتو نشان می‌دهد، این سازمان خسته و منسوخ به نظر می‌رسد و از صلابت لازم برخوردار نیست.

لوکاس در ادامه توضیح می‌دهد: “اعضا به شدت روی جای‌گاه استراتیژیک جدید خود بحث دارند که ماموریت این سازمان را برای سال‌های آینده تعریف کرده و در نشست مادرید ارائه می‌شود”.

این در حالی است که روسیه بارها تاکید کرده است که هدف ناتو رویارویی است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته که گسترش بیش‌تر ناتو، امنیت بیش‌تری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد. او گفت که ناتو ماهیت تهاجمی دارد و این برای روسیه پذیرفتنی نیست. در همین حال، او خاطرنشان نمود که ورود سویدن و فنلند را به ناتو، تهدیدی برای کشورش نمی‌داند.

از سوی دیگر؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با نینیسته، رئیس جمهور فنلند خاطرنشان کرد که کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی نظامی اشتباه نخواهد بود، زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلند وجود ندارد.

به عقیده رئیس جمهور روسیه، تغییر در سیاست خارجی این کشور می‌تواند تاثیر منفی بر روابط روسیه و فنلند بگذارد، روابطی که سال‌ها با روحیه حسن هم‌جواری و هم‌کاری دوجانبه ایجاد شده و برای دو طرف سودمند بوده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یکی از نظامیان سابق وزارت دفاع امریکا گفته بود که امریکا و ناتو به دنبال صلح در اوکراین هستند، زیرا می‌دانند که پیروزی ارتش روسیه در اوکراین، اجتناب‌ناپذیر است.

نظامی اسبق امریکایی: پیروزی روسیه در جنگ اوکراین مسلم است

شکست جدی امریکا در مقابل روسیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x