صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

صلیب سرخ: افزایش بهای آرد و گندم در افغانستان نگران کننده است

کمیته جهانی صلیب سرخ از افزایش بهای آرد گندم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که افزایش قیمت‌ها باعث مهاجرت و جابه‌جایی بیش‌تر مردم می‌گردد.

کمیته جهانی صلیب سرخ از افزایش بهای آرد گندم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که افزایش قیمت‌ها باعث مهاجرت و جابه‌جایی بیش‌تر مردم می‌گردد.

پیک‌آفتاب: لوسین کریستین، سخنگوی کمیته جهانی صلیب سرخ (ICRC) در افغانستان با نشر این خبر در صفحه توییترش گفته است که در ماه‌های گذشته، بهای آرد گندم در بازارهای افغانستان افزایش یافته است.

او در توییتی گفته است: “قیمت آرد گندم طی ماه‌های گذشته در افغانستان، 47 درصد افزایش یافته است. تاثیرات فلج شدن سیستم بانکی، کمبود نقدینگی و از دست دادن درآمد، به شدت بر توانایی خانواده‌ها برای تامین نیازهای خود و تامین نیازهای اولیه تاثیر می‌گذارد.”

در همین حال، کمیته جهانی صلیب سرخ در توییتی گفته است: “24.4 میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این بیش از نیمی از جمعیت (55٪) است.”

از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، سیستم بانکی کشور به شدت متاثر شد و تاهنوز پیش‌رفت درستی در تنظیم امور بانکی به میان نیامده است.

هم‌زمان با این، نه تنها بهای آرد بلکه بهای تمام مواد‌ خوراکی در افغانستان افزایش یافته و بیش‌تر کارمندان دولت هم کارهای‌شان را در دولت از دست داده‌اند و یا هم معاش دریافت نکرده و این رابطه مستقیم با فقر داشته است.

این در حالی مطرح می‌شود که فردای کابل، وحشتناک و رنج‌آور است. کابل به احتمال بسیار زیاد در ماه‌های آینده به بزن‌گاه بیش از شش میلیون درنده گرسنه تبدیل خواهد شد که هر کدام برای زنده ماندن مجبور است دیگری را ببلعد. افغانستان در آستانه فاجعه نه، بلکه عمق فاجعه قرار دارد. قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. یک بوری آرد از مرز 3000 افغانی گذشته، برای خرید یک حلب روغن باید 3200 افغانی پرداخت کنیم و یک لیتر تیل نیز به 96 افغانی تبادله می‌شود.

زندگی دوزخی در کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x