صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نگرانی یونیسف از منع فعالیت موسسات بین‌المللی در بخش آموزش در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) می‌گوید که منع فعالیت موسسات در بخش آموزش در افغانستان قابل نگرانی است.

علی اکبر احمدی

پیک‌آفتاب: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) امروز پنج‌شنبه، 18 جوزا، در اعلامیه‌ای نسبت به ممنوعیت فعالیت موسسات خارجی در بخش آموزش توسط ا.ا.ا در افغانستان را به شدت قابل نگرانی دانست.

یونیسف می‌گوید که با این اقدام ا.ا.ا احتمال محروم شدن بیش از 500 هزار کودک در افغانستان از آموزش وجود دارد.

رویترز در گزارشی نوشته است که سامانتا مورت، سخن‌گوی یونیسف در افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا) گفته است که در حال پی‌گیری ممنوعیت اخیر ا.ا.ا است که آیا سازمان‌های بین‌المللی از ممنوعیت مستثنا خواهند بود یا خیر.

این در حالی است که روز گذشته گزارش‌های به نقل از منابع مردمی از ولایت سرپل در شمال افغانستان به نشر رسید که ا.ا.ا فعالیت موسسات خارجی در این ولایت را متوقف نموده است.

در عین حال برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های وزارت معارف ا.ا.ا نیز نوشته اند که فعالیت موسسات خارجی در بخش آموزش در افغانستان، از سوی حکومت سرپرست متوقف گردیده است.

یک منبع از وزارت معارف به رسانه‌ها گفته که  برای فعالیت موسسات بین‌المللی در بخش آموزش، یک ماه مهلت داده شده است که از طریق موسسات داخلی می‌توانند پروژه‌های خود را در افغانستان تطبیق کنند. منبع، می‌افزاید که مؤسسات بین‌المللی باید در تفاهم با وزارت معارف، پروژه‌های خود را در افغانستان تطبیق کنند.

در همین حال گفته شده که ا.ا.ا به موسسات خارجی هشدار داده است که اگر مطابق خواست حکومت آنان فعالیت نکنند، باید فعالیت شان را متوقف کنند.

این در حالی است که پیش از این تنها مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود بود اما اقدام تازه ا.ا.ا چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی را بوجود می‌آورد.

ستیز با تعلیم‌وتربیت در افغانستان، واقعیتِ جامعه یا توهم دشمنان؟

خلیل‌زاد به ا.ا.ا: فورا مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کنید

 

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x