صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طرح سه جانبه ضد چینی: “آمریکا، استرالیا و بریتانیا بر تحویل‌دهی زیر دریایی اتمی موافقت کردند

ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا روز دوشنبه از جزئیات طرح ارایه دریایی‌های تهاجمی اتمی استرالیا از اوایل دهه 2030 برای مقابله با جاه طلبی‌های چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، رونمایی کردند.

پیک‌آفتاب: رویترز با نشر گزارشی امروز 14 مارچ از موافقت سه جانبه آمریکا، استرالیا و بریتانیا خبر داده است.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در مراسمی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در سن دیگو که با آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا و ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا همراهی می‌شد، از توافق نامه تحت شراکت ((AUKUS را بخشی از تعهد مشترک آمریکا به منطقه آزاد و باز اقیانوس آرام هند خواند.

ریشی سوناک این توافق را یک شراکت قدرتمند خواند و افزود برای اولین بار این به معنای همکاری است که سه ناوگان زیر دریایی در سراسر اقیانوس اطلس و آرام است که اقیانوس‌های ما را برای دهه‌های آینده آزاد نگه می‌دارند.

براساس این قرارداد، آمریکا قصد دارد در اوایل دهه 2030 سه زیر دریایی اتمی ویرجینیا کلاس را که توسط جنرال داینامیکس ساخته شده، به استرالیا بفروشد و استرالیا در صورت نیاز دو زیر دریایی دیگر را نیز خریداری نماید.

این پروژه چند مرحله‌ی از زیردریایی جدید SSN-AUKUS بر اساس طرح سه جانبه مرحله بعدی تکمیل پیشرفته‌ترین فناوری های آمریکا در بریتانیا و استرالیا تعقیب و به پیش برده خواهد شد.

براساس توافقنامه سه جانبه استرالیا کشتی SSN-AUKUS خود را در اواخر دهه 2030 تحویل خواهد گرفت و استرالیا اولین زیر دریایی خود را در اوایل دهه 2040 تحویل خواهد گرفت.

این کشتی ها توسط BAE System , Roll-Royce ساخته خواهند شد.

آلبانیز در مراسم تدارک شده گفته است که “توافق AUKUS که ما در اینجا در سن دیگو تایید می‌کنیم، بزرگترین سرمایه گذاری در قابلیت دفاعی استرالیا در تاریخ ما است که امنیت ملی استرالیا را در منطقه ما تقویت می‌کند.”

بایدن در این نشست تاکید نمود که “این زیر دریایی‌ها دارای انرژی اتمی هستند نه تسلیحات اتمی. این زیر دریایی ها هیچ نوع سلاح اتمی بر روی خود نخواهند داشت.”

این توافق‌نامه برای استرالیا 245 میلیارد دالر آمریکایی هزینه خواهد داشت. آلبانیز از این هزینه دفاع کرد و گفت که این ” نه فقظ یک طرح دفاعی و امنیتی، بلکه یک طرح اقتصادی است.”

او گفت که انتظار دارد این موافقت‌نامه منجر به سرمایه‌گذاری شش میلیارد دالر استرالیای در ظرفیت صنعتی استرالیا در چهار سال آینده و ایجاد حدود 20000 شغل مستقیم در 30 سال آینده شود.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا گفته است که این یک سرمایه گذاری برای امنیت کشور است.

چین توافقنامه AUKUS را به‌عنوان یک اقدام غیر قانونی محکوم نمود و هیئتی دائمی چین در سازمان ملل گفته است که این طرح خطرات جدی گستریش تسلیحات اتمی را تشکیل می‌دهد و سیستم بین المللی منع گستریش تسلیحات کشتار جمعی را تضعیف می‌کند و به مسابقات تسلیحاتی دامن می‌زند و به صلح و ثبات لطمه می‌زند.”

بایدن در پاسخ به سوالی خبرنگاران درباره اینکه آیا چین قرارداد زیر دریایی را تجاوز کارانه ببیند، گفت “نه” و افزود که انتظار دارد به زودی با شی جین پینک، رهبر چین صحبت نماید اما زمانی برای آن مشخص نکرده است.

ریچارد مارلز نیز به چین پیشنهاد در مورد قرارداد زیردریایی یک جلسه توجیه‌ی ارائه دهد.

این در حالی است که ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز یک شنبه گفته بود که عازم آمریکا برای عملی سازی توافقنامه سه جانبه “امریکا، بریتانیا و استرالیا” است.

ریشی سوناک به هدف ملاقات با جو بایدن و آنتونی آلبانیز به آمریکا می‌رود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x