صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واشنگتن و کی یف توافقنامه امنیتی امضا می‌کنند

پیک آفتاب:به نقل از ای بی سی نیوز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید«جیک سالیوان»در  یک نشست خبری درباره امضای توافقنامه امنیتی میان اوکراین و آمریکا با بیان اینکه ما می‌خواهیم نشان دهیم که ایالات متحده از مردم اوکراین حمایت می‌کند، گفت: ما در کنارشان هستیم و به کمک‌های خود برای رفع نیازهای امنیتی آنها، نه […]

پیک آفتاب:به نقل از ای بی سی نیوز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید«جیک سالیوان»در  یک نشست خبری درباره امضای توافقنامه امنیتی میان اوکراین و آمریکا با بیان اینکه ما می‌خواهیم نشان دهیم که ایالات متحده از مردم اوکراین حمایت می‌کند، گفت: ما در کنارشان هستیم و به کمک‌های خود برای رفع نیازهای امنیتی آنها، نه فقط  حال  بلکه در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

سالیوان زمانیکه که در هواپیمای نیروی هوایی آمریکا راهی اجلاس گروه هفت در ایتالیا بود، گفت: با امضای این توافقنامه امنیتی، ما به روسیه پیام روشنی از عزم خود در حمایت پایدار از اوکراین خواهیم فرستاد.

وی در ادامه با بیان اینکه مسکو نباید منتظر قطع حمایت ما از اوکراین باشد، تاکید کرد: اگر ولادیمیر پوتین فکر می‌کند که می‌تواند از ائتلاف حامی اوکراین پیشی بگیرد، اشتباه می‌کند.

براساس گزارش ای بی سی نیوز، مذاکرات در مورد این توافق دو جانبه در پائیز گذشته آغاز شد اما دولت آمریکا در حالی که منتظر بود کنگره بودجه تکمیلی برای اوکراین را تصویب کند، نتوانست این مذاکرات را تکمیل کند ولی پس از تصویب بودجه تکمیلی برای اوکراین، روند این مذاکرات هم تسریع شد.

در این توافقنامه درج شده است که ایالات متحده می خواهد در ماه‌های آینده با کنگره همکاری کند تا راهی برای دستیابی به منابع پایدار برای اوکراین پیدا کند.

این توافق شامل هیچ تعهدی برای استفاده از نیروهای آمریکایی برای دفاع از اوکراین نیست اما این طرح چشم‌انداز چگونگی همکاری ایالات متحده و متحدانش با اوکراین برای تقویت وضعیت دفاعی این کشور و جلوگیری از تجاوزات آینده روسیه را ترسیم خواهد کرد.

این توافقنامه مشابه قراردادهای دوجانبه‌ای خواهد بود که اوکراین پیش از این با بیش از ۱۰ کشور دیگر امضا کرده است.

زلنسکی و بایدن قرار است امروز (پنجشنبه ۲۴ جوزا) در حاشیه نشست گروه هفت با یکدیگر دیدار و کنفرانس خبری مشترکی برگزار کنند.

زلنسکی قبل از این اعلام کرده بود که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند.

وی در بیانیات خود تاکید کرد:آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی دوجانبه را شروع کرده‌اند که واقعا یک توافق نمونه خواهد بود.

کی‌یف چندین توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ها شامل حمایت طولانی‌مدت از اوکراین در مقابل حمله روسیه است. این توافقنامه‌ها بیانگر حمایت نظامی، سیاسی و مالی از اوکراین در سال‌های آتی است.

کشورهای غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین صدها میلیارد دلار  به کی‌یف کمک کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۲ با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x