صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پایان نشست گروه‌ 20 درباره افغانستان/ کمک‌های جهانی به معنای به رسمیت‌شناختن طالبان نیست

این نشست در فضای مجازی درحالی برگزار شد که سازمان ملل رهبران جهان را به تزریق میلیاردها دالر به اقتصاد افغانستان ترغیب کرده است. با این حال، کمک‌هایی که تعهد شده فقط برای تهیه اضطراری مواد غذایی و دارویی بوده است.

اعضای گروه 20، شامل اقتصادهای عمده جهان، قول داده اند برای جلوگیری از بروز یک فاجعه اقتصادی در افغانستان تلاش کنند. اورزولا فون‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در این نشست کمکی به ارزش یک میلیارد یورو به افغانستان و کشورهای همسایه که پناهجوی افغان می‌پذیرند را اعلام کرد. او گفت که برای جلوگیری از یک بحران شدید انسانی و سقوط اقتصادی افغانستان “همه باید تمام تلاش خود را به خرج بدهیم”.

پیک‌آفتاب: این نشست در فضای مجازی درحالی برگزار شد که سازمان ملل رهبران جهان را به تزریق میلیاردها دالر به اقتصاد افغانستان ترغیب کرده است. با این حال، کمک‌هایی که تعهد شده فقط برای تهیه اضطراری مواد غذایی و دارویی بوده است.

در نشست دیروز که ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا میزبان آن بود، بیشتر اعضا تعهد کردند که به مردم افغانستان کمک می‌کنند اما بسیاری تاکید داشتند که این به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست. سران گروه 20 از جمله جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، تاکید کرده‌اند که کمک‌ها باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی و نه طالبان، منتقل شود.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم در این نشست گفت که جهان نباید اجازه بروز هرج و مرج در افغانستان را بدهد چون فروپاشی اقتصادی افغانستان به نفع هیچ کس نیست. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا که این نشست را میزبانی کرد، گفت: “اگر کل نظام پولی یا نظام مالی افغانستان بریزد، هیچ سودی برای هیچ یک از ما نخواهد داشت.” آقای دراگی در عین حال از نحوه‌ای توزیع کمک‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: “به سختی بتوان تصور کرد که چطور می توان به مردم افغانستان کمک کرد… بی آنکه به نوعی با دولت طالبان تعامل داشت.” لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز در این نشست به جلوگیری از مبدل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه تروریسم، ثبات منطقه و همچنین حفظ حقوق بشر در افغانستان تاکید کرده است.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل در توییتی درباره وضعیت افغانستان هشدار داده و تاکید کرده که برای پرهیز کردن از یک فاجعه در افغانستان این کشور نیاز به توجه عمده دارد. این سازمان همچنین از سران گروه 20 خواسته که برای افراد در معرض خطر ویزای بشردوستانه صادر کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x