صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پاک‌سازی کامل نهادهای عدلی و قضایی از سوی طالبان

این برکناری شامل صدها قاضی دادگاه‌های شهری، استیناف و ولسوالی‌ها است که در 34 ولایت و ولسوالی‌های کشور برکنار شده‌اند.

اسنادی که در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار گرفته، نشان می‌دهد که طالبان به پاک‌سازی سراسری نهادهای عدلی و قضایی دست زده‌اند. طالبان تمامی کارمندان نهادهای عدلی و قضایی حکومت پیشین را برکنار و به جای آنان، افرادی با پیشوند «مولوی» را منصوب کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: منابعی که این اسناد را در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار داده‌اند، می‌گویند که طالبان تمامی کارمندان نهادهای عدلی و قضایی حکومت پیشین را در سراسر کشور برکنار کرده است. این برکناری شامل صدها قاضی دادگاه‌های شهری، استیناف و ولسوالی‌ها است که در 34 ولایت و ولسوالی‌های کشور برکنار شده‌اند. منابع افزوده‌اند که علاوه بر قاضی‌ها، کارمندان پایین‌رتبه نهادهای عدلی و قضایی نیز برکنار شده و به جای آنان افراد طالبان معرفی شده‌اند.

به گفته این منابع، تمامی افرادی که به تازگی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند، از اعضای طالبان هستند. منابع می‌گویند که افراد معرفی شده، طلاب کم‌تجربه مدارس دینی طالبان هستند که با روندهای قضایی آشنایی ندارند. این در حالی است که اکثر قاضی‌ها و سارنوالان برکنار شده، افراد تحصیل‌کرده و مسلکی بوده‌اند که به صورت تخصصی با روندهای قضایی روز آشنایی دارند.

در همین حال، برخی از قاضی‌های برکنار شده می‌گویند که برکناری بسیاری از قاضی‌ها دلایل قومی-مذهبی دارد و طالبان افرادی از یک قوم و مذهب خاص را در ادارات جابه‌جا کرده‌اند. این قضات تاکید می‌کنند که آن‌ها مربوط به هیچ جریان سیاسی نیستند و تنها به عنوان قاضیان افغانستان فعالیت کرده‌اند، اما طالبان با آنان برخورد سمتی نموده و ضمن برکناری‌شان از وظیفه، به جای آنان افراد غیرمسلکی طالبان را تعیین کرده‌اند.

پیش از این نیز اسناد برخی ولایات در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار گرفته بود که نشان از برکناری قاضی‌ها و سارنوالان داشت.

ده‌ها قاضی در جوزجان و بغلان برکنار شدند

قاضی‌های حکومت پیشین: قاضی‌های پیشین برکنار و افراد طالبان به جای آنها تعیین شده‌اند

این در حالی است که پیش از این مقامات طالبان گفته بودند که هیچ کارمند حکومت پیشین برکنار نمی‌شود. این مقامات تاکید کرده‌اند که تمامی کارمندان حکومت پیشین مورد عفو قرار گرفته و همانند سابق به کارهای اداری‌شان مشغول هستند.

 

لیست تعیینات جدید طالبان در نهادهای عدلی و قضایی کشور

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x