صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نگرانی نهادهای بین‌المللی از افزایش محدودیت‌ها بر رسانه‌ها در افغانستان

نهادهای بین‌المللی با اشاره به بازداشت دو خبرنگار در کابل، از افزایش محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و آزادی بیان، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل گفته که طالبان هرچه سریع‌تر دلیل بازداشت دو خبرنگار آریانانیوز را اعلام کند.

نهادهای بین‌المللی با اشاره به بازداشت دو خبرنگار در کابل، از افزایش محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و آزادی بیان، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل گفته که طالبان هرچه سریع‌تر دلیل بازداشت دو خبرنگار آریانانیوز را اعلام کند.

پیک‌آفتاب: شریف حسن‌یار، رئیس آریانانیوز در صفحه توییتر خود نگاشته: “طالبان امروز دو همکار ما را از اریانا نیوز به گونه وحشت ناک بازداشت کرده اند تا کنون انگیزه و دلیل این بازداشت معلوم نیست طالبان شدیدا آزادی بیان را سرکوب می کنند “.

حسن‌یار در ادامه می‌افزاید که خانواده های اسلم حجاب و وارث حسرت نگران وضعیت سلامتی این دو خبرنگار هستند.

نمایندگی سازمان ملل در کابل، در حساب توییتر خود گفته که افزایش محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و آزادی بیان نگران‌کننده است و از طالبان خواسته که دلیل بازداشت خبرنگاران آریانانیوز را اعلام کند.

سازمان عفو بین‌الملل این بازداشت را خودسرانه خوانده و گفته که این رفتار طالبان غیرقابل توجیه است. عفو بین‌الملل افزوده که چنین حملات علیه رسانه‌ها، تهدید جدی حق آزادی بیان است. این سازمان از طالبان خواسته به صورت فوری و بدون قیدوشرط خبرنگاران بازداشت شده را رها کنند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل نیز چنین برخورد با خبرنگاران را سخت و نگران کننده خوانده است. وان برانت، سفیر این اتحادیه در کابل، در حساب توییتر خود نوشته است: “درک این‌که چرا کسانی که شما ادعا می‌کنید برای عدالت و حکومت‌داری بهتر کار می‌کنند، به خبرنگارانی که برای بهبود شفافیت، حکومت و عدالت تلاش می‌کنند احترام نمی‌گذارند هنوز سخت است.”

خانه آزادی بیان هم با نشر اعلامیه‌ای، وضعیت کنونی را نگران کننده خوانده و از آن به عنوان «سرکوب سیستماتیک رسانه‌ها» تعبیر کرده است. این نهاد از جامعه جهانی خواسته که جلو سرکوب سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران را بگیرد.

کریس الکساندر، وزیر پیشین مهاجرت کانادا هم در توییتی از سازمان ملل خواسته که موقف سخت‌تری علیه طالبان اتخاذ نماید. او در پاسخ به توییت نمایندگی سازمان ملل در کابل در مورد بازداشت خبرنگاران نوشته است: “این اظهارات ناچیز نیاز به تطابق با واقعیت دارد.”

به گفته وزیر پیشین مهاجرت کانادا، افغانستان به یک اردوگاه کار اجباری پُر از جنایات گسترده تبدیل شده است. او افزوده که مماشات کنونی جهان با طالبان مانع قحطی نمی‌شود و سازمان ملل در کابل و نیویارک باید روی‌کرد بسیار سخت‌تری اتخاذ کند.

گفتنی است که وارث حسرت، خبرنگار و گرداننده برنامه‌های سیاسی تلویزیون آریانا و اسلم حجاب، گزارشگر بخش اقتصادی این رسانه روز گذشته از دفتر کاری‌شان توسط طالبان بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شدند. خانواده این خبرنگاران گفته‌اند که هنوز از سرنوشت آن‌ها خبری ندارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x