صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان فاقد اقتدار مرکزی و مشروعیت داخلی هستند

انستیتیوت سیاست و توسعه پایدار پاکستان در یک گفتگوی مجازی گفته که طالبان فاقد اقتدار لازم مرکزی و مشروعیت داخلی است.

انستیتیوت سیاست و توسعه پایدار پاکستان در یک گفتگوی مجازی گفته که طالبان فاقد اقتدار لازم مرکزی و مشروعیت داخلی است.

پیک‌آفتاب: هم‌زمان با افزایش حملات بلوچ‌های جدایی‌طلب، کارشناسان نظامی و سیاسی پاکستان در گفتگوی مجازی انستیتوت سیاست توسعه پایدار (Sustainable Development Policy Institute) زیر عنوان “تأثیر افغانستان-تهدیدات امنیتی برای پاکستان” به ارزیابی کنونی افغانستان پرداختند.

این کارشناسان در این گفتگو از جهان خواستند تا بحران انسانی کنونی در افغانستان را حل نماید، زیرا ادامه وضعیت ممکن است برای پاکستان تهدیدات امنیتی ایجاد کند. این کارشناسان بدین باورند که مشکل عمده طالبان، بحران انسانی است و آن‌ها فاقد نیروی متخصص جهت مدیریت کشور است. به نظر این کارشناسان، پس از گفتگو میان نمایندگان طالبان و دولت امریکا در ناروی، جهان شروع به ارسال کمک برای شهروندان افغانستان کرده است.

آن‌ها اما معتقدند که کشورهای جهان در پرتو منافع خود در مورد چگونگی تعامل با طالبان در آینده، تجدید نظر کنند.

از سوی دیگر؛ محمود ایاز، وزیر سفیر پیشین پاکستان در افغانستان که یکی از اعضای این گفتگو است، اذعان کرده که طالبان باید ثابت کنند که مانند هر کشور دیگری می‌توانند افغانستان را به طور موثر اداره کنند. وی افزود که جامعه جهانی از یک دولت فراگیر با آغوش باز استقبال خواهد کرد.

زاهد حسین، روزنامه‌نگار شناخته شده پاکستان با اشاره به این موضوع اما گفته است که تغییرات اخیر در افغانستان وضعیتی را ایجاد کرده که کل ژئوپلوتیک منطقه را تکان داده است. او افزوده: “این کشور در 20 سال گذشته به کمک‌های خارجی وابسته بود و هنوز برای بقای اقتصادی خود به کمک نیاز دارد”. او تصریح کرده است: “پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بقای این کشور در خطر است”.

از جانب دیگر، در پایان این گفتگوی مجازی محمود شاه، یک جنرال بازنشسته پاکستان گفته است: “ما از طالبان دهه 90 میلادی آگاه هستیم، زمانی‌که یک رهبر بلامنازع وجود داشت و او تنها مرجع بود. طالبان فعلی فاقد اقتدار مرکزی است و با جنجال مشروعیت داخلی نیز مواجه است. رئیس الوزرای فعلی به اندازه کافی قدرت‌مند نیست، هنوز ابهام در محافل سیاستی نسبت به دولت طالبان وجود دارد”.

این در حالی است که پیش‌تر انستیتیوت مطالعات امنیت و منازعه کشور پاکستان با نشر یک گزارش تحقیقی گفته بود که حملات تروریستی در خاک این کشور نسبت به چند سال پیش افزایش یافته است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x