صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دختران طالبان در مکتب‌های قطر و پاکستان؛ دختران افغانستان منتظر بازگشایی مکتب‌ها

روزنامه هندی پرینت با نشر گزارشی از قول یک منبع آگاه نوشته است، در حالی‌که طالبان مانع بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان‌اند، دختران بیش از 22 رهبر ارشد طالبان در دوحه، کراچی و پیشاور به مکتب می‌روند.

روزنامه هندی پرینت با نشر گزارشی از قول یک منبع آگاه نوشته است، در حالی‌که طالبان مانع بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان‌اند، دختران بیش از 22 رهبر ارشد طالبان در دوحه، کراچی و پیشاور به مکتب می‌روند.

پیک‌آفتاب: روزنامه پرینت نوشته است که دختر ارشد سهیل شاهین، سخنگوی خارجی طالبان عضو تیم فوتبال مکتب خود بوده است.

روزنامه تحلیل می‌کند که رهبران طالبان که دختران‌شان در خارج از افغانستان به مکتب می‌روند، شامل قلندر عباد، وزیر صحت عامه طالبان؛ شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان و سهیل شاهین، سخنگوی خارجی طالبان مقیم دوحه، هستند.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه از خانواده سهیل شاهین به رسانه‌ها گفته است که دو دختر این مقام طالبان به هم‌راه سه پسرش در مکاتب دولتی دوحه، شهری که دفتر سیاسی طالبانی نیز در آن موقعیت دارد، درس می‌خوانند.

منابع افزوده است که قلندر عباد، زمینه‌های آموزش مکتب و دانشکده طب را برای دخترش فراهم کرده بود و اکنون دختر او به عنوان داکتر در اسلام‌آباد کار می‌کند.

منابع افزودند که دختر عباس ستانکزی از یک مکتب معروف در دوحه فارغ شده و دانشکده طب را در دوحه به پایان رسانده است.

روزنامه پرینت اما می‌گوید که به رغم تلاش‌هایش، موفق نشد تا در این مورد پاسخی از دفتر سخنگوی طالبان دریافت نماید.

این در حالی است که 208 روز می‌شود که دختران افغانستان از ورود به مکتب منع شده‌ و دست‌رسی به تعلیم و آموزش ندارند.

هنگامی‌که طالبان در 15 ماه اگست سال گذشته بر افغانستان تسلط یافتند، مقامات این گروه بارها قول دادند که مکتب‌های دخترانه را باز خواهند کرد، اما ساعاتی پس از بازگشایی مکتب‌ها در سومین روز سال جدید خورشیدی، تصمیم خود را پس گرفتند و به دانش‌آموزان گفتند به خانه‌های‌شان برگردند.

بلال کریمی، یکی از سخنگویان گروه طالبان در آن زمان گفت: “رهبری طالبان اخیراً نشست خود را برگزار کرد و در مورد مکتب‌های دخترانه به تفصیل بحث کرد. با این حال، آن‌ها تصمیم گرفتند مکتب‌ها را تا اطلاع بعدی تعطیل نگه‌دارند.”

طالبان هم‌چنین محدودیت‌های شدیدی در برابر اشتغال زنان وضع کرده و امکان سفر بدون محرم را برای آنان محدود کرده است.

پس از ورود طالبان به کابل، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پوسترهایی را در سرتاسر کابل نصب کرد که زنان را به پوشیدن برقع تشویق می‌کرد.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی هم از اعمال خشونت در برابر زنان به خاطر نپوشیدن برقع در رسانه‌ها منتشر شده است.

رهبران طالبان سال گذشته مدعی شده بودند که علاوه بر مشکلات مربوط به برنامه‌های درسی و یونیفورم، کمبود بودجه از چالش‌های سر راه بازگشایی مکتب‌های دخترانه است.

با این حال توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته است که در صورت بازگشایی مکتب‌ها برای دختران، امریکا تمام معاش‌های آموزگاران را پرداخت خواهد کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به تاریخ اول عقرب سال گذشته در توییتی گفته بود که تا برگشتن دختران به مکتب و زنان شاغل به وظایف، فعالیت خود در افغانستان را متوقف نخواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

دختران طالبان در دانشگاه‌های قطر، دختران افغانستان پشت در

سازمان ملل: تا برگشت دختران به مکاتب و زنان به کار در افغانستان می‌مانیم

ادامه‌ی نگرانی‌ها از بسته ماندن مکاتب و محروم شدن زنان از کار

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x