صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

“به جای خبرنگاری آنلاین، به ما حجاب زنان درس داده می‌شود”

دو هفته از بازگشایی دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر کشور می‌گذرد. دانشجویان در دانشگاه بلخ از استخدام استادان کم‌سواد و توهین و تحقیر دانشجویان توسط استادان شکایت دارند. آنان می‌گویند که فضای درسی فرق کرده و این‌جا انگیزه‌ای برای آموختن نیست.

جهان عارفی، بلخ

دو هفته از بازگشایی دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر کشور می‌گذرد. دانشجویان در دانشگاه بلخ از استخدام استادان کم‌سواد و توهین و تحقیر دانشجویان توسط استادان شکایت دارند. آنان می‌گویند که فضای درسی فرق کرده و این‌جا انگیزه‌ای برای آموختن نیست.

پیک‌آفتاب: طبق فرمانِ وزارت تحصیلات عالی طالبان، درس‌های دانشگاه‌های مناطق سردسیر از دو هفته بدین‌سو آغاز شده است. بلخ نیز از جمله‌ مناطق سردسیر بوده و دو هفته می‌شود که دانشجویان دانشگاه این ولایت، به قول خودِشان «به فضایی کاملاً ناآشنا می‌روند». این دانشجویان در گفتگو با خبرگزاری پیک‌آفتاب، از نداشتن امنیت فکری گرفته تا پایین آمدن بیش از اندازه کیفیت در درس‌ها شکایت می‌کنند.

دانشجویان می‌گویند: “باز شدن دانشگاه‌ها پس از سقوط نظام پیشین محال به نظر می‌رسید، اکنون هم که آغازشده، انگیزه‌ای برای درس خواندن وجود ندارد، زیرا دانشجویان با فضای درسی تعریف شده از سوی طالبان، کاملاً ناآشنا هستند.”

دانشجویان بلخی می‌گویند، در حالی‌که قرار است به صورت فشرده در یک ماه درس‌های یک سمستر را بخوانند، استادان‌شان در چندین جلسه درسی که حضور یافته‌اند، فقط از حجاب دختران سخن گفته‌اند. یکی از دانشجویان دختر دانشگاه بلخ گفت: “در این چند روز که آمدیم، فقط به ما گفته شد که چه نوع حجاب باید بپوشیم. تا هنوز که درس ندادن و یک هفته درسی دیگر خواهیم داشت و مشخص نیست که در این یک هفته چگونه ما درس یک سمستر را در یک جلسه درسی خواهیم خواند.”

سخت‌گیری استادان دانشگاه که در برخی موارد با تحقیر و توهین نیز هم‌راه است، به شدت افزایش یافته است. استادان دانشگاه بلخ به دانشجویان دختر سفارش کرده که حجاب بلند به تن داشته باشند و صورت‌شان نیز پوشیده باشد. یک دانشجوی دختر گفت: “بعد از آن‌که پیش روی دیگر صنفی‌ها به خاطر پوشش‌ام بسیار تحقیر شدم، استاد تهدید کرد که اگر حجاب مورد نظرشان را رعایت نکنم، ناکام خواهم شد.”

یک دانشجوی پسر نیز می‌گوید، صنف‌های ما تبدیل به صنف آموزش حجاب شده است. او گفت: “صنف‌های ما کاملاً تبدیل به صنف آموزش علوم دینی شده، مضمون ما خبرنگاری آنلاین است، ولی استاد به ما حجاب زنان درس می‌دهد.”

پس از تسلط طالبان، بسیاری از استادان دانشگاه یا به خارج از کشور رفته‌اند و یا آن‌که انگیزه حضور در دانشگاه‌های تحت حاکمیت طالبان را از دست داده‌اند. دانشجویان دانشگاه بلخ می‌گویند که استادان کنونی از نداشتن دانش و تجربه رنج می‌برند و توانایی تفهیم درس به دانشجویان را ندارند. به گفته آنان، حتا افرادی که یک سال پیش از دانشگاه بلخ فارغ شده و یا آن‌که آموزش‌های دینی دیده‌اند، اکنون برای تدریس در این دانشگاه گماشته شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x