صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیما ثمر: آرزو دارم که زنان افغانستان بتوانند به جای برده بودن، با وقار زندگی کنند

یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان؛ سیما ثمر، برجسته‌ترین فعال حقوق بشر از آن‌چه در کشورش اتفاق افتاده است، دل‌شکسته است و می‌گوید که آرزو دارد تا زنان افغانستان بتوانند به جای برده بودن، با وقار زندگی کنند.

یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان؛ سیما ثمر، برجسته‌ترین فعال حقوق بشر از آن‌چه در کشورش اتفاق افتاده است، دل‌شکسته است و می‌گوید که آرزو دارد تا زنان افغانستان بتوانند به جای برده بودن، با وقار زندگی کنند.

پیکآفتاب: سیما ثمر، اولین وزیر زن و رئیس سابق کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفته است که وی انتظار نداشت که رئیس جمهور اشرف غنی، از افغانستان فرار نماید و در 15 اگست برای بار دوم طالبان حکومت را به دست بگیرند.

وی می‌گوید: “من فکر می‏کنم، این یک سال‌گرد غم‌انگیز برای اکثریت مردم کشور می‏‌باشد، به ویژه زنان و کسانی که غذای کافی ندارند، کسانی‌که از فردای خود چیزی نمی‏دانند.”

او آرزوی برگشت به وطن خود را دارد، اما نمی‌تواند؛ به دلیل این‌که طالبان در اوایل تسلط بر افغانستان در یک نشست خبری مدعی شدند که هر یک از مسئولین دولت جمهوری اگر از کرده‌های گذشته خود اظهار پشیمانی کنند، مورد عفو قرار خواهند گرفت.

سیما ثمر طالبان را خطاب قرار داده و می‌گوید: “من می‏گویم، برای چه معذرت‌خواهی کنم، به خاطر این‌که برای مردم مکتب ساختم؟”. او در ادامه می‏گوید: “من آغازگر ساختن شفاخانه و کلنیک در افغانستان هستم. معذرت‌خواهی کنم بابت این‌که کوشیده‌ام تا از شکنجه مردم که طالبان نیز شامل آن بودند، جلوگیری کرده‌ام؟. معذرت بخواهم از نمایندگی که علیه حکم اعدام نموده‌ام؛ حکمی که حتا شامل رهبران طالبان نیز می‏شد؟”.

رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ادامه ‌می‌گوید که به عنوان یک داکتر، در تمام عمرم برای زندگی مبارزه کرده‌ام. وی می‌افزاید: “از این‌که نتوانستم تغییر و حمایت در حکم اعدام به وجود بیاورم، من نباید برای چنین قواعدی حقوق بشر معذرت بخواهم یا مجازات شوم.”

سیما ثمر چهار ماه قبل از تسلط طالبان در افغانستان گفته بود: “وضعیت شکننده است و فعالین حقوق بشر، دشمنان زیادی در افغانستان دارند که شامل نیروهای مسلح غیرمسئول، جنگ‌سالاران و هم‌چنان آنانی که می‌خواستند انتقادها را خفه کنند تا قدرت‌شان را به چالش نکشند.”

نخستین وزیر زن در کابینه افغانستان در ادامه می‌افزاید، مسئولین دولتی و رهبران به ویژه  اشرف غنی، مسئول سقوط کابل و قدرت‌گیری دوباره طالبان در این کشور می‌‏باشند. او هم‌چنان مردم افغانستان را مسئول قدرت‌گیری مجدد طالبان قرار داد و گفت: “به دلیل این‌که ما بسیار متفرق بودیم.”

او در مصاحبه خویش می‌افزاید: “مردم افغانستان باید با هم متحد و فراگیر باشند. ما باید حمایت مردم را به دست آوریم، در غیر آن بازنده‌ایم.”

رئیس سابق کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بیان می‌دارد که مکرراً با انتقاد مواجه شده است که می‌خواهد ارزش‌های غربی را در افغانستان پیاده نماید. “همیشه گفته‌ام، حقوق بشر از ارزش‌های غربی نیست. به عنوان انسان، هر کسی حق داشتن سرپناه را دارد، حق دسترسی به دانش، خدمات صحی و امنیت را دارد.”

بعد از قدرت‌گیری مجدد طالبان، دختران از مکتب و زنان از کار بازمانده‌اند. طالبان با تشویق زنان برای ماندن در خانه، بر مسایل چون پوشیدن لباس و پوشاندن صورت تاکید دارند.

سیما ثمر مدعی است به هر اندازه که جامعه بین‌المللی به کمک‌های بشردوستانه خود ادامه دهند، آن‌ها نمی‌توانند زندگی را نجات دهند. وی می‌گوید: “آن‌ها باید جهت جلوگیری از متکی بودن مردم به این کمک‌ها بکوشند تا شیوه کار در بدل غذا یا پول نقد در برابر کار را ترویج کنند تا خودباوری و شخصیت‌محوری را تقویت نمایند.”

او به تغییر جامعه افغانستان در دو دهه پسین اشاره کرده و می‌گوید: “این دست‌آوردها باعث تغییرات مثبت در آینده می‏شود. مسایلی که طالبان نمی‌توانند آن‌را با وجود داشتن اراده، مهار یا کنترل کنند.”

اولین وزیر زن در کابینه افغانستان، آرزو دارد که مسئولیت‌پذیری برای تحکیم عدالت در ارتباط به جرایم جنگی و جرایم علیه انسانیت به وجود آید، در غیر آن صورت فرهنگ معافیت در همه جا احساس می‌شود.

آرزوی داکتر سیما ثمر برای زنان افغانستان چیزی است که وی معتقد است: “زنان افغانستان می‌توانند با شخصیت و وقار به جای برده بودن زندگی کنند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x