صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سناتوران امریکایی خطاب به بایدن: به رئیس جمهور ایران ویزا ندهید

یک گروه هفت نفری از سناتوران جمهوری‌خواه امریکایی در نامه‌ای از رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند که درخواست ویزه رئیس جمهور ایران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را رد کند.

یک گروه هفت نفری از سناتوران جمهوری‌خواه امریکایی در نامه‌ای از رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند که درخواست ویزه رئیس جمهور ایران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را رد کند.

پیک‌آفتاب: این گروه هفت نفری سناتوران جمهوری‌خواه در نامه‌ای گفته‌اند: “رئیسی، به عنوان یک‌ ناقض حقوق بشر، سوابقی دیرینه و آشکار دارد.”

تام‌ کاتن، مارکو روبیو ، تد کروز، مارشا بلکبرن، جانی ارنست، چاک گروسلی و ریک اسکات، امضاکنندگان این نامه اند.

این سناتوران، با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از او خواسته‌اند مانع شرکت ابراهیم رئیسی، در مجمع عمومی سازمان ملل شود که قرار است در ماه سپتمبر، در شهر نیویارک برگزار شود.

این سناتوران امریکایی افزوده‌اند: “با دست داشتن رئیسی در کشتار جمعی مردم ایران، تلاش برای ترور مقام‌های امریکایی و نیز توطئه برای ربودن شهروندان امریکا از خاک‌ این کشور، اکنون اجازه ورود رئیسی و سرسپردگانش به کشورمان، تهدیدی غیر قابل توجیه، برای امنیت ملی‌ خواهد بود.”

در بخشی از این نامه چنین آمده است: “در سال 1988، زمانی‌که ابراهیم رئیسی منحیث معاون دادستانی تهران در کمیسیون مرگ ایفای وظیفه می‌کرد، حدود پنج هزار زندانی شامل زنان و کودکان، بدون آن‌که فرصتی برای دفاع از خود بیابند، به اعدام محکوم شدند. رئیسی به سوابق خود افتخار دارد و در سال 2018، از این اقدام خود دفاع کرد و آن‌را مقدس خواند.”

در بخش دیگری از نامه آمده است: “براساس گزارش‌ها، سپاه پاسداران ایران برنامه‌هایی را برای ترور مایک پمپیو، وزیر خارجه پیشین؛ کنت‌ مکنزی، قوماندان پیشین فرماندهی مرکزی امریکا و دیگر مقامات ارشد امریکایی داشته است.”

این سناتوران گفته‌اند که رئیس جمهور ایران و همراهانش که چنین سوابقی هم دارند، بی‌تردید از فرصت حضور در ایالات متحده برای انتقاد از امریکا نیز بهره خواهند برد.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه دوم ماه جولای، با بیان این‌که ابراهیم رئیسی، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویارک می‌رود، گفت:‌ “برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور او در سازمان ملل در ماه میزان سال جاری انجام شده است.”

گفته می‌شود که ابراهیم رئیسی که از خزان سال 2019، به علت “هم‌دستی در نقض جدی حقوق بشر” تحت تحریم‌های امریکا قرار داشت، مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل را به دلیل همه‌گیری کووید-19 از دست داد، اما یک ویدیوی ضبط شده از صحبت‌های او در آن نشست به نشر رسید.

از سوی دیگر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر ماه گذشته با نشر یک پژوهش مفصل، اعدام‌های دسته‌جمعی سال 1367 در ایران را مصداق «جنایت علیه بشریت» خواند و خواستار محاکمه همه عاملان و آمران آن‌ها از جمله ابراهیم رئیسی شد.

دیده‌بان حقوق بشر گفته بود شواهد حاکی از آن است که چند مقام ارشد پیشین و فعلی از جمله ابراهیم رئیسی در این اعدام‌ها دست داشته‌اند و باید تحت محاکمه قضایی قرار گیرند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x