صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پاپ فرانسس: ادغام اجباری کودکان بومی در کلیساهای کانادا، نسل‌کشی بود

پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز گذشته 30 جولای گفت آنچه در مکتب‌های رومن کاتولیک و سایر کلیسای‌ها برای ادغام اجباری کودکان بومی کانادا رخ داد، نسل‌کشی بود.

پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز گذشته 30 جولای گفت آنچه در مکتب‌های رومن کاتولیک و سایر کلیسای‌ها برای ادغام اجباری کودکان بومی کانادا رخ داد، نسل‌کشی بود.

پیک‌آفتاب: پاپ فرانسس این اظهارات را پس از سفر هفت روزه به کانادا و در حال بازگشت به رُم، پایتخت ایتالیا بیان کرد. فرانسس در جریان سفرش از نقش کلیسا و پالیسی آن برای مدغم کردن اجباری کودکان بومی کانادا عذرخواهی نمود.

از سوی دیگر، پاپ فرانسس در پاسخ به پرسش یک خبرنگار از وی پرسید چرا در جریان سفرش به کانادا از آن‌چه بر کودکان بومی آن کشور رفته بود‌، از واژه نسل‌کشی استفاده نکرد،‌ جواب داد: “این واقعیت دارد که من از این واژه استفاده نکردم، زیرا در مورد آن فکر نکرده بودم، اما نسل‌کشی را توصیف کردم، عذرخواهی کردم، از بابت این‌گونه فعالیت که نسل‌کشی بود، خواهان بخشش شدم.”

پاپ در ادامه افزود: ”این‌گونه فعالیت‌ها را محکوم کردم که کودکان را می‌بُردند و تلاش می‌کردند تا فرهنگ‌،‌ مفکوره، سنت‌ها، نژاد و همه داشته‌های فرهنگی آنان را تغییر بدهند.”

خبرها می‌رساند که بین سال‌های 1881 تا 1996 میلادی، بیش از 150 هزار کودک بومی در کانادا به طور جبری از خانواده‌های‌شان جدا ساخته شدند و به مکاتب حکومت آورده شدند.

در همین حال، کمیسیون «حقیقت و آشتی کانادا» بسیاری از این کودکان را نسل‌کشی فرهنگی نامید. اکثر کودکان بومی کانادا برای بیش از یک قرن نه تنها با گرسنگی دست و پنجه نرم کردند، بلکه مورد لت‌وکوب و آزار و اذیت جنسی نیز قرار گرفتند.

قبل از این، حکومت کانادا نیز گفته بود که سوءاستفاده فزیکی و جنسی در این مکتب‌ها شایع بود و دانش‌آموزان به خاطر صحبت با زبان بومی‌شان مورد لت‌وکوب قرار می‌گرفتند.

این مکتب‌ها توسط گروه‌های مذهبی که بیش‌تر آن‌ها کشیشان و راهبه‌های کاتولیک بودند، برای حکومت کانادا مدیریت می‌شدند.

از سوی دیگر، پاپ فرانسس با تاکید گفت: “بلی نسل‌کشی یک کلمه تخنیکی است، آن‌را به خاطری استفاده نکردم که در مورد آن فکر نکرده بودم، اما آن‌را توصیف کردم. بلی به طور واضح این یک نسل‌کشی است. شما می‌توانید آن‌را نسل‌کشی بنامید.”

پاپ فرانسس دوشنبه هفته گذشته از شهر Maskwacis محل دو مکتب بازدید کرد و در آن‌جا از آن‌چه بر کودکان بومی کانادا رفته بود، عذرخواهی نمود.

رهبر کاتولیک‌های جهان هم‌چنین هم‌سان‌سازی اجباری را «شیطان» خطاب کرد و آن‌را «اشتباه فاجعه بار» خواند. پاپ هم‌چنین به دلیل حمایت مسیحیان از «ذهنیت استعمارگری» آن زمان نیز عذرخواهی نمود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x