صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ند پرایس: طالبان باید به تمام تعهدات خود پایبند باشند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنج‌شنبه 30 سرطان، در یک نشست خبری گفته است که طالبان باید به تمام تعهداتی که به جامعه جهانی و مردم افغانستان کرده‌اند، پایبند باشند. وی هم‌چنان گفته است با کسانی که شهروندان امریکایی را به گروگان می‌گیرند، نمی‌توانیم روابط عادی داشته باشیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنج‌شنبه 30 سرطان، در یک نشست خبری گفته است که طالبان باید به تمام تعهداتی که به جامعه جهانی و مردم افغانستان کرده‌اند، پایبند باشند. وی هم‌چنان گفته است با کسانی که شهروندان امریکایی را به گروگان می‌گیرند، نمی‌توانیم روابط عادی داشته باشیم.

پیک‌آفتاب: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنج‌شنبه 30 سرطان، در یک نشست خبری در واشنگتن، در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره رابطه میان ایالات متحده امریکا و طالبان گفته است که طالبان باید به همه تعهداتی که به جامعه جهانی و مردم افغانستان سپرده‌اند، پایبند باشند. وی در ادامه افزوده: “وقتی طالبان مارک فریکس، یک شهروند امریکایی را به گروگان می‌گیرند، امریکا نمی‌تواند با آن‌ها روابط عادی داشته باشد.”

مارک فریکس در ماه فبروری سال 2020، ربوده شد. او به مدت یک دهه به عنوان مهندس در افغانستان در پروژه‌های توسعه‌ای کار کرده بود. وزارت خارجه امریکا در حال حاضر برای اطلاعاتی که به مکان، بازیابی و بازگرداندن فریکس منجر شود تا پنج میلیون دالر جایزه تعیین کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز 11 دلو سال گذشته، در آستانه دومین سالگرد به گروگان گرفته شدن مارک فریکس در افغاستان، گفته بود که اگر طالبان انتظار دارند به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت شناخته شوند، گروگان امریکایی را آزاد کنند.”

مشروعیت طالبان در بند یک اسیر امریکایی

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بخشی از این نشست خبری با اشاره به ملاقات اواخر ماه جون، نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه گفت که این نخستین دیدار توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با یک هیئت بلندپایه طالبان پس از بسته شدن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم در 23 ماچ بود. وی تاکید کرده که نحوه تعامل ایالات متحده با طالبان، به عمل‌کرد آنان در قبال تعهدات‌شان در توافق‌نامه دوحه بستگی دارد.

ند پرایس درباره ادامه بسته ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان گفت: “ما مخالفت شدید خود را با تصمیم طالبان که در 23 مارچ، اعلام کردند، آشکار کردیم. این تصمیم طالبان با تعهدات‌شان در قبال مردم افغانستان، هم‌خوانی ندارد.”

وی اضافه کرد که رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، پیگیر این مسئله است و در تماس با دیگر شرکای ایالات متحده، می‌کوشد تا به استفاده از ابزارهای لازم، طالبان را به رعایت حقوق اساسی مردم افغانستان وادار سازد.

این در حالی است که پیش‌تر رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان روز 14 سرطان، گفته بود که طالبان در نتیجه توصل به روش‌ها و اعمالی که انجام می‌دهند، تحریم شده‌اند.

رینا امیری: رویه طالبان با زنان افغانستان، سبب وضع تحریم‌ها شده است

رینا امیری هم‌چنان روز 12 سرطان، نیز از ادامه محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان و عدم مشارکت معنادار آنان در جامعه، عمیقاً ابراز نگرانی کرده بود.

امریکا: تلاش‌ها جهت تامین حقوق بشر در افغانستان بی‌نتیجه بوده است

سخنگوی وزارت خارجه امریکا، طالبان را به نقض حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی متهم کرد و گفت که این موارد بخشی از تعهدات طالبان به جامعه جهانی و مردم افغانستان است که باید به آن‌ها عمل کنند.

وی در ادامه افزوده است: “مبارزه با تروریزم از جمله القاعده و داعش شاخه خراسان و تشکیل دولت همه‌شمول که نماینده تمام مردم افغانستان باشد، از دیگر تعهدات طالبان است که به آن‌ها عمل نشده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x