صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کریم خلیلی: تا جایگاه حقوقی و سیاسی مردم ما تعریف نشود، با طالبان تعامل نمی‌کنیم

محمدکریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری خبر بازگشت خود به کشور را جعل و دروغ خوانده و گفته است تا جایگاه حقوقی و سیاسی مردم‌اش در نظام سیاسی تعریف و مشخص نگردد، هیچ‌ تعاملی در کار نخواهد بود.

محمدکریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری خبر بازگشت خود به کشور را جعل و دروغ خوانده و گفته است تا جایگاه حقوقی و سیاسی مردم‌اش در نظام سیاسی تعریف و مشخص نگردد، هیچ‌ تعاملی در کار نخواهد بود.

پیک‌آفتاب: محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان سه‌شنبه شب هفتم سرطان، با انتشار پیامی در رخ‌نامه فیسبوک خود گفته است: “یک تعداد افراد مغرض و تنگ نظر، برای مغشوش کردن اذهان عامه، به جعل و دروغ و شایعه سازی پرداخته و تلاش نمودند که از طریق رسانه های اجتماعی و القاء این دروغ که گویا این سفر به منظور زمینه سازی برای بازگشت به افغانستان و اشتراک در اجلاس بزرگ طالبان صورت گرفته، فضا را مسموم نمایند.”

خلیلی در ادامه می‌افزاید: “به صراحت اعلام می نمایم که جایگاه فرد و یا حزب برای ما مهم نیست. آنچه در راس مطالبات ما قرار دارد تامین جایگاه حقوقی و سیاسی مردم ما است و تا تعریف واضحی از این جایگاه صورت نگیرد هیچ تعاملی در کار نخواهد بود.”

وی در ادامه از طالبان خواسته است که به جای توسل به «جرگه‌های درون امارتی» و تلاش‌های دیگری از این نوع به منظور کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی، وارد گفتگوی صلح بین‌الافغانی شده، در تفاهم با همه جریان‌های سیاسی افغانستان، از طریق یک مکانیزم مشارکتی و مبتنی بر رای مردم و حقوق شهروندی، راه را برای صلح و ثبات در افغانستان هموار سازند.

معاون پیشین ریاست جمهوری تصریح می‌کند که مردم افغانستان بیش از چهار دهه، اسیر جنگ‌های خانمان‌سوز و ویران‌گر هستند و همه شاهد ویرانی شهرها، نابودی نسل‌ها، قتل و کشتار، آزار و اذیت افراد بی‌گناه اعم از زنان، کودکان و پیرمردان بوده‌ایم.

وی در این پیام خود، جنگ در بلخاب را درگیری میان‌گروهی طالبان دانسته و قتل مردم بی‌گناه در این ولسوالی را محکوم کرده است: “طالبان باید تلاش می کردند این معضله را به گونه درون امارتی حل کنند و از جنگی که دامان افراد ملکی را گرفته اجتناب می کردند.”

خلیلی در ادامه می‌افزاید: “طالبان نباید به منظور زهر چشم گرفتن از مخالفین، مردم ملکی و غیر دخیل در جنگ را آزار داده و به بهانه های مختلف آنها را تحت فشار قرار دهند.”

معاون پیشین ریاست جمهوری خاطرنشان می‌سازد که سیاست جنگ و ارعاب، یک سیاست ناکام است که جز تعمیق بحران و کشاندن کشور به جنگ‌های خانمان‌سوز قومی و فرقه‌ای، نتیجه‌ای به همراه ندارد.

او گفتگوهای جامع در مورد ایجاد یک نظام اسلامی و مردم‌سالار مبتنی بر عدالت اجتماعی را تنها راه حل بن‌بست‌ کنونی عنوان می‌کند.

این پیام در حالی منتشر می‌گردد که پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد سازش محمدکریم خلیلی با طالبان و بازگشت وی به افغانستان منتشر گردیده بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x