صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه خواهان قطع روابط با ناتو شد

روزنامه جمهوریت گفته که ترکیه باید روابط خود را با ناتو قطع کند و دریای سیاه را به روی امریکا ببندد.

روزنامه جمهوریت گفته که ترکیه باید روابط خود را با ناتو قطع کند و دریای سیاه را به روی امریکا ببندد.

پیک‌آفتاب: روزنامه جمهوریت، چاپ استانبول با نشر مقاله‌ای به قلم “مهمت‌علی گولر” نوشته است که ترکیه در 70 سال عضویت خود در ناتو، هیچ منفعت ندیده است.

نویسنده تحلیل کرده که تنها منفعت ترکیه در ناتو، استدلال به نفع مشارکت در این پیمان و حق وتو در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بوده است. نویسنده مقاله از انقره خواسته است که دریای سیاه، قفقاز و دروازه‌های غربی آسیای‌مرکزی را به روی امریکا ببندد و بخشی از مشارکت بزرگ اورآسیا شود. او نوشته است که ترکیه باید روابط خود را با ناتو قطع نماید، زیرا این پیمان سودی به ترکیه نمی‌رسد.

او در توییتی گفته است: “راه برای انجام این کار، قطع روابط ترکیه با ناتو است. امریکا آن رشته روابط را نمی‌بُرد، نمی‌خواهد آن‌را قطع کند، سعی می‌کند آن‌را حتی با یک نخ نگه دارد. بنابراین، این بر عهده ترکیه است که این اوراق را قطع کند.”

مهمت‌علی می‌نویسد که خروج ترکیه از ناتو به معنای انتقال ترکیه به مشارکت استراتیژیک با روسیه، ایران و هم‌چنین ادغام در “دنیای جدید” از طریق سازمان هم‌کاری شانگهای و بریکس خواهد بود.

گولر به این بارو است که خروج این کشور از ائتلاف، نه تنها توانایی کنترل سیاست ترکیه را از امریکا سلب می‌کند، بلکه به این کشور اجازه می‌دهد که در برنامه‌های واشنگتن نیز دخالت کند. نویسنده مقاله می‌گوید که در این صورت مقامات امریکایی ایده تبدیل دریای سیاه به “دریاچه ناتو” را کنار خواهند گذاشت.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر “ست کراپسی”، ستون‌نویس روزنامه جمهوریت گفته بود که واشنگتن باید انقره را متقاعد کند که دریای سیاه را به روی کشتی‌های ناتو باز کند تا این اتحاد تقویت شود. به گفته این ستون‌نویس؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا باید مصالحه کند و منافع همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان را به رسمیت بشناسد. برای انجام این کار، کراپسی به امریکا پیشنهاد فروش فن‌آوری نظامی غرب مورد نیاز ترکیه را داد. این امر ائتلاف اتلانتیک شمالی را تقویت می‌کند و ترکیه را متقاعد می‌سازد که وتوی خود را در مورد الحاق فنلند لغو نماید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x