صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: رویکرد چین تهاجمی‌تر شده است

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا از روی‌کرد قهرآمیزتر و تهاجمی‌تر چین در قبال ادعاهای ارضی انتقاد کرده گفت که امریکا برای حفظ امنیت شرکا و متحدان خود، حضور نظامی فعال را در سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام حفظ خواهد کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا از روی‌کرد قهرآمیزتر و تهاجمی‌تر چین در قبال ادعاهای ارضی انتقاد کرده گفت که امریکا برای حفظ امنیت شرکا و متحدان خود، حضور نظامی فعال را در سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام حفظ خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: لوید آستین، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که امریکا سهم خود را برای مدیریت تنش‌ها با چین و جلوگیری از درگیری انجام می‌دهد، حتی اگر سیاست چین در آسیا به طور فزاینده‌ای تهاجمی شود.

وزیر دفاع امریکا در سخنانی در نشست امنیتی شانگری لا (Shangri-La Dialogue) در سنگاپور گفت که این منطقه “اولویت عملیاتی” امریکا و “در قلب راهبرد کلان” این کشور است.

او در توییت دیگری گفته است: “من با وی فنگ، وزیر دفاع جمهوری خلق چین در نشست شانگری لا ملاقات کردم. ما در مورد روابط دفاعی ایالات متحده و جمهوری خلق چین و هم‌چنین مسائل امنیتی، جهانی و منطقه‌ای گفتگو کردیم.”

این در حالی است که تنش‌ها بین واشنگتن و بیجینگ بر سر تایوان، که چین ادعای مالکیت آن‌را دارد و گفته است در صورت لزوم از زور برای تملک آن استفاده خواهد کرد، افزایش یافته است. معاون وزیر خارجه چین گفته بود اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند “واشنگتن” با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

در همین حال، آستین در توییت دیگری نگاشته است: “قدرت‌های بزرگ مسئولیت‌های بزرگی را به دوش می‌کشند. بنابراین ما سهم خود را برای مدیریت مسئولانه این تنش‌ها، پیش‌گیری از تنش و دنبال کردن صلح و رفاه انجام خواهیم داد.”

از سوی دیگر؛ شی جین‌پینگ، رئیس ‌جمهور چین از هنگامی که به قدرت رسیده، هدف دیرینه جمهوری خلق چین مبنی بر “اتحاد مجدد صلح‌آمیز” با تایوان را حفظ کرده ولی در این راستا برای جلوگیری از حرکت تایوان به سوی استقلال، توسل به زور را رد نکرده است.

در همین حال، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی گفته است: “23 سال پیش در چنین روزی، ناتو به بمباران 78 روزه جمهوری فدرال یوگسلاویا پایان داد. ناتو 15 تُن بمب اورانیوم ضعیف شده را در آن‌جا پرتاب نمود. ناتو به رهبری امریکا باید توضیح منطقی و غرامت به قربانیان بدهد.”

ژائو لیجیان در توییت دیگری نیز به امریکا تاخته و چنین نوشته است: “تحت هژمونی ایالات متحده، این تنها جورج فلوید نبود که نمی‌توانست نفس بکشد. بسیاری از مردم کشورهایی مانند سوریه و افغانستان نیز نمی‌توانند نفس بکشند.”

در همین حال، رئیس ‌جمهور چین بر سیاست “یک کشور، دو نظام” در مورد تایوان تاکید کرده است. در این طرح، چین اطمینان می‌دهد که تایوان پس از پیوستن مجدد به خاک اصلی چین، دولت و ارتش خود و هم‌چنین آزادی و رویه زندگی خود را حفظ خواهد کرد.

چین در سال جاری، ده‌ها بار با هواپیماهای خود وارد منطقه دفاع هوایی تایوان شده است. روز جمعه وزیر دفاع چین هشدار داد که کشورش آماده جنگ در صورت اعلام استقلال تایوان است.

از سوی دیگر، وزیر دفاع امریکا که برای اولین بار با همتای چینی خود دیدار کرد و در مورد تایوان گفت که سیاست دیرینه کشورش در قبال یک “چین واحد” تغییر نکرده است و واشنگتن متعهد به حفظ وضعیت موجود است. این به معنای به رسمیت شناختن بیجینگ به عنوان تنها دولت چین، مخالفت با استقلال تایوان و هم‌چنین مخالفت با هرگونه تلاش برای اتحاد مجدد تایوان و جمهوری خلق چین با زور است.

این در حالی است که پیش‌تر نیویارک تایمز به نقل از منابع گفته بود که امریکا با توجه به تجربه تامین تجهیزات اوکراین، تایوان را تسلیح می‌کند.

نیویارک تایمز: امریکا تایوان را تجهیز و مسلح می‌سازد

قاعده “چین واحد”، اصلی است که به موجب آن تایوان و سرزمین اصلی چین بخش‌های مسلم یک چین واحد هستند.

در همین حال، آستین گفت در حالی‌که سیاست امریکا تغییر نکرده، چین تغییر کرده است. او از فعالیت‌های “تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده” بیجینگ در نزدیکی تایوان انتقاد کرد و گفت که فعالیت‌های بیجینگ “صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند.”

چین بارها هشدار داده که تلاش‌های تایوان برای کسب استقلال “به معنای جنگ” است. از سوی دیگر؛ امریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و با آن روابط دیپلماتیک ندارد، اما مطابق قانونی که برای کمک به دفاع تایوان از خود تصویب کرده به آن سلاح می‌فروشد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزیر خارجه چین هشدار داد که استراتیژی امریکا در قبال چین، این دو قدرت را به سمت “رویارویی” سوق داده و سایر کشورها را نیز تهدید می‌کند. او پس از دیدار با وزیر خارجه “تونگا” خاطرنشان کرد که چین “قصد رقابت با هیچ کسی را ندارد”.

وانگ یی: استراتیژی امریکا موجب تقابل با چین شده است

امریکا در صورت جنگ با چین شکست می‌خورد

رئیس جمهور تایوان از چین خواست به «ماجراجویی نظامی» پایان دهد

واشنگتن به بیجینگ: حمله چین به تایوان، عواقب جدی در قبال دارد

عقب‌نشینی امریکا در قبال چین؛ از استقلال تایون حمایت نمی‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x