صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رکورد جاپان در سرعت انترنت؛ دانلود هزار فیلم با کیفیت 4K در دو ثانیه

محققان جاپانی رکورد جدید در سرعت انترنت به ثبت رساندند، آنان با استفاده از کیبل‌های فایبر نوری این قابلیت را فراهم کرده‌اند تا شهروندان با سرعت «1.02 Pb/s» در دو ثانیه، هزار فیلم با کیفیت 4K دانلود کنند.

محققان جاپانی رکورد جدید در سرعت انترنت به ثبت رساندند، آنان با استفاده از کیبل‌های فایبر نوری این قابلیت را فراهم کرده‌اند تا شهروندان با سرعت «1.02 Pb/s» در دو ثانیه، هزار فیلم با کیفیت 4K دانلود کنند.

پیک‌آفتاب: محققان موسسه ملی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جاپان (NICT)، به موفقیت بزرگی در زمینه سرعت انترنت دست یافته‌اند.

نکته جالب این است که چنین پیش‌رفتی با استفاده از کیبل‌های فایبر نوری که باید با زیرساخت‌های موجود سازگار باشد، به دست آمد.

یک پتابایت معادل یک میلیون گیگابایت است؛ به این معنی که این رکورد جدید حدود 100 هزار برابر سریع‌تر از سریع‌ترین سرعت انترنت خانگی در دسترس مصرف‌کنندگان است.

حتی ناسا زمانی‌که «ESnet-6» در سال 2023 را عرضه کند، سرعت آن فقط 400 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود.

طبق گفته تیم محققان، با سرعت یک Pb/s، شما می‌توانید از نظر تئوری 10 میلیون کانال در ثانیه ویدئو با وضوح k8 پخش یا به عبارت دیگر تنها در ۲ ثانیه، هزار فیلم با کیفیت 4K دانلود کنید.

این رکورد جدید با استفاده از چندین فن‌آوری نوظهور به ثبت رسیده است. اول، فایبر نوری شامل چهار هسته (لوله‌های شیشه‌ای که سیگنال‌ها را منتقل می‌کنند) به جای هسته معمولی است. پهنای باند انتقال به لطف فن‌آوری موسوم به مالتی‌پلکسی تقسیم طول موج(WDM)  به رکوردشکنی  20 THzافزایش یافته است.

با کمک برخی فن‌آوری‌های تقویت نوری جدید و سیگنال ماژولاسیون، تیم به سرعت به رکوردشکنی 1.02 Pb/s دست یافت و داده‌ها را از طریق 51.7 کیلومتر کیبل فایبر نوری ارسال کرد.

این نخستین باری نیست که دانشمندان NICT از نقطه عطف یک Pb/s برای انتقال داده پیشی می‌گیرند. در دسمبر 2020، نیز این تیم، با استفاده از یک کیبل فایبر نوری با یک هسته و داده‌های کدگذاری شده در 15 حالت، رکورد آن زمان که 1.01 Pb/s را گزارش کرد.

محققان جاپانی با ثبت این رکورد، چشم‌انداز سیستم‌های خودکار الکترونیکی در آینده را متحول کرده و دور جدیدی از فن‌آوری‌های الکترونیکی متکی بر انترنت را پایه‌گذاری کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x