صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به طرح حکومت برای اختصاص بودجه مالی به رسانه‌های آزاد افغانستان

شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد در افغانستان نسبت به طرح حکومت سرپرست ا.ا.ا برای حمایت مالی از رسانه‌های آزاد این کشور واکنش نشان دادند.

علی اکبر احمدی

پیک‌آفتاب: حجت الله مجددی، رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرگزاری پیک‌آفتاب نسبت به طرح تازه حکومت سرپرست امارت اسلامی برای اختصاص بودجه مالی به رسانه‌های آزاد افغانستان گفت:« هر اقدامی که برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها صورت بگیرد استقبال می‌کنیم، در صورتی‌که باعث سلب استقلالیت رسانه‌های آزاد افغانستان نباشد.»

آقای مجددی در این گفت‌وگو هم‌چنان افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ و حکومت سرپرست ا.ا.ا به جای اختصاص بودجه مشخص برای رسانه‌ها، بهتر است نهادها و موسسات دولتی و غیر دولتی را وادار کند تا اعلانات شان را به رسانه‌های غیر دولتی بدهند و از این طریق رسانه‌ها را حمایت مالی کند.

مجددی گفت که اختصاص بودجه از سوی حکومت به رسانه‌ها باعث سلب آزادی و استقلالیت رسانه‌ها خواهد شد.

این در حالی است که چند روز پیش سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در سفرش به ولایت غزنی گفته بود که ” قرار است برای رسانه‌ها بودجه مالی از سوی حکومت داده شود.”

سرپرست این وزارت بیان نموده بود که “وزارت اطلاعات و فرهنگ روی طرحی کار می‌کند تا رسانه‌ها از امیتازات مالی دولتی برخوردار شوند.”

نی یا نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان نیز در واکنش به این اظهارات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در اعلامیه‌ای این پنج مورد را به گونه‌ی واضح ذکر نمود:« 1. امتیاز در نظر گرفته شده باید بصورت همگانی برای تمام رسانه‌ها بدون کدام محدودیت زمانی و مکانی یکسان باشد.

  1. امتیاز باید بصورت عادلانه نظر به نیاز رسانه، نوع فعالیت رسانه، تعداد کارکنان رسانه، محتوای تولیدی رسانه و محدوده جغرافیایی رسانه سنجیده شود.
  2. امتیاز باید بلا عوض باشد و فعالیت، اسقلالیت و محتوای کاری رسانه را تحت شعاع قرار ندهد.
  3. هدف از ارایه امتیاز برای رسانه‌ها رشد رسانه‌ها، تقویت آزادی بیان، دسترسی به اطللاعات باشد، نه محدود کردن و یا اعمال سانسور بالای محتوای تولیدی در رسانه‌ها.
  4. وزارت اطلاعات و فرهنگ این موضوع و هدف آن را رسما به رسانه‌ها ابلاغ نماید تا همه رسانه‌ها در مرکز و ولایات در جریان قرار گیرند.»

نی در عین حال از وضعیت رسانه‌ها در کشور نیز ابراز نگرانی کرده، خواهان ایجاد زمینه‌های بیشتر برای حمایت از رسانه‌ها در افغانستان گردید.

این نهاد از تمامی نهادهای ملی و بین‌المللی خواست که رسانه‌های آزاد افغانستان را حمایت کنند تا آزادی بیان، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی عامه در این کشور از بین نرود.

نی: حکومت با اختصاص بودجه مالی نباید استقلالیت رسانه‌ها را تحت شعاع قرار دهد

در همین حال حجت الله مجددی، رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز گفت که با تشکیل حکومت امارت اسلامی، در نخست رسانه‌ها با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه بودند اما با گذشت 18 ماه، برخی از این مشکلات کاهش یافته است.

به گفته‌ی آقای مجددی، با شکل‌گیری حکومت سرپرست امارت اسلامی در افغانستان، از جمله 601 رسانه‌ی فعال، 225 رسانه مسدود گردید و دست‌کم 12 هزار کارمند رسانه‌یی که 2800 تن شان را زنان و بانوان تشکیل می‌دادند، بیکار شدند.

مجددی افزود که از این میان یک هزار کارمند رسانه‌یی، کشور را ترک کردند و نزدیک به هفت هزار دیگر نیز وظایف شان را از دست دادند.

آقای مجددی تصریح کرد که بر اساس یافته‌های انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، پس از تحولات اخیر، حدود 4 هزار کارمند رسانه‌یی در افغانستان باقی ماندند که با معاش اندک و یا هم بدون معاش کار می‌کنند.

رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان هم چنان افزود که قبلا 2800 تن از زنان و دختران در رسانه‌ها فعالیت داشتند که در حال حاضر به کمتر از 500 نفر کاهش یافته است.

او از سوی دیگر می‌گوید که در ابتدای تشکیل حکومت سرپرست ا.ا.ا و آغاز فعالیت سخن‌گویان نهادهای دولتی در مرکز و ولایت‌ها، اطلاعات درست و به موقع با خبرنگاران شریک ساخته می‌شد اما در این اواخر شکایت‌های از سوی برخی از خبرنگاران وجود دارد که نهادهای دولتی به خصوص سخن‌گویان از دادن جزئیات جلوگیری می‌کنند.

آقای مجددی از مسوولان حکومت سرپرست امارت اسلامی خواست که برای تقویه آزادی بیان در افغانستان تلاش نموده، جزئیات را با خبرنگاران و رسانه‌ها شریک بسازند.

از سوی هم، شماری از خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها در کشور نیز بر استقلالیت رسانه‌ها در کشور تاکید نموده و می‌افزایند که تلاش‌ها صورت گیرد تا دستاوردهای بیش از دو دهه‌ی گذشته رسانه‌ها از دست نرود، خبرنگاران و رسانه‌ها بتوانند بگونه‌ی مستقل و بی‌طرف به فعالیت‌های شان ادامه دهند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x