صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یون: کوریای جنوبی در های احتمالی را برای کمک‌های نظامی به اوکراین باز می‌کند

یون سوک یول، رییس‌جمهوری کوریای جنوبی گفته است که سئول ممکن است حمایت خود از اوکراین را فراتر از کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی گسترش دهد، در صورتی که غیرنظامیان اوکراینی هدف حمله تمام‌عیار قرار گیرد.

پیک‌آفتاب: یون سوک یول، رییس‌جمهوری کوریای‌جنوبی در مصاحبه با رویترز که امروز چهارشنبه 19 اپریل به نشر سپرده شده قبل از سفر رسمی خود به امریکا در روزهای آینده گفت که دولت او در حال بررسی گزینه‌های برای چگونگی کمک به دفاع و بازسازی اوکراین است، درست همان‌طور که کوریای ‌جنوبی در طول جنگ کوریا بین‌ سال‌های 1950-1953 کمک بین‌المللی را دریافت نمود.

وی هم‌چنان گفته است که اگر وضعیتی وجود داشته باشد که جامعه بین‌المللی نتواند از آن چشم‌پوشی نماید، مانند هرگونه حمله در مقیاس وسیع بر غیرنظامیان، قتل‌عام یا نقض جدی قوانین جنگ، در آن صورت ممکن است برای ما سخت باشد که فقط بر حمایت‌های بشردوستانه یا مالی پافشاری کنیم.

این سخنان از سوی مقام ارشد کوریایی جنوبی در حالی بیان میشود که سئول تمایل خود به ارائه سلاح به اوکراین را مطرح کرد، آن هم با گذشت بیش از یک سال از آنکه احتمال ارائه کمک‌های تسلیحاتی را رد نموده بود.

کوریای ‌جنوبی که متحد اصلی امریکا و تولیدکننده مهم مهمات توپخانه میباشد، تاکنون تلاش کرده است از دشمنی با روسیه به دلیل فعالیت شرکت‌هایش در آنجا و نفوذ مسکو بر کوریای ‌شمالی، آن هم با وجود افزایش فشارها از سوی کشورهای غربی برای تامین تسلیحات، اجتناب نماید.

رییس‌جمهوری کوریای ‌جنوبی به رویترز گفت: معتقدم محدودیتی در میزان گسترش حمایت برای دفاع و بازگرداندن کشوری که هم تحت قوانین بین‌المللی و هم قوانین داخلی، مورد تهاجم غیرقانونی قرار گرفته است، وجود نخواهد داشت. اما با توجه به روابطمان با طرف‌های درگیر در این جنگ و تحولات میدان نبرد، مناسب‌ترین اقدامات را انجام خواهیم داد.

یون سوک یول قرار است طی روزهای آینده برای دیدار با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به مناسبت هفتادمین سالگرد اتحاد دو کشور، به واشنگتن سفر کند. او علاوه نمود که در جریان این نشست به دنبال نتایج ملموس در تلاش‌های متحدان برای بهبود پاسخ‌ها به تهدیدات در حال تحول از سوی کوریای ‌شمالی است که آزمایش‌های نظامی را افزایش داده و اولین موشک بالستیک قاره ‌پیمای سوخت جامد خویش را به تازگی پرتاب کرده است.

رهبر کوریایی جنوبی گفته است که سئول به نوبه خود توانایی نظارت، شناسایی، تجزیه و تحلیل اطلاعاتی خود را افزایش خواهد داد و سلاح‌های فوق‌العاده با کارایی و قدرت بالا را برای دفع تهدیدات کوریای ‌شمالی توسعه خواهد داد. او گفت: اگر جنگ اتمی بین کوریا ‌جنوبی و کوریای ‌شمالی رخ دهد، این احتمالا فقط یک مشکل بین دو طرف نیست، بلکه کل شمال شرق آسیا احتمالا به خاکستر تبدیل می‌شود. این باید متوقف شود.

رییس‌ جمهوری کوریای جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا متحدان نسخه آسیایی گروه برنامه‌ریزی اتمی ناتو شامل جاپان را در نظر دارند، گفت که آنها بر اقدامات دوجانبه برای تقویت اشتراک‌گذاری اطلاعات، برنامه‌ریزی احتمالی مشترک و اجرای مشترک برنامه‌ها تمرکز دارند.

او افزود: از نظر پاسخ به یک حمله اتمی قدرتمند، من فکر می‌کنم اقدامات قوی‌تر از آنچه ناتو دارد باید آماده شود. من فکر می‌کنم اگر جاپان به آن بپیوندد، مشکل بزرگی وجود ندارد؛ اما از آنجایی که پیشرفت زیادی بین امریکا و کوریای ‌جنوبی وجود دارد، کارآمدتر است که ابتدا خودمان این سیستم را ایجاد کنیم.

یون در مورد کوریای شمالی گفت که آماده گفت‌وگوهای صلح است؛ اما با هرگونه نشست غافلگیرانه با کیم جونگ اون، رهبر مقتدر کوریای ‌شمالی به منظور خودنمایی مقابل رای‌دهندگان و برای منافع سیاسی داخلی مخالف است.
وی در ادامه علاوه نمود که از اعلامیه‌های ناگهانی و ناآگاهانه دولت‌های پیشین درباره مذاکرات بین کوریایی‌ها انتقاد کرد. به گفته او، این اقدامات کمک چندانی به ایجاد اعتماد نکرد.

این مقام بلند پایه دولت کوریای جنوبی آنها از این مذاکرات پیش از انتخابات استفاده کردند؛ اما در نهاد روابط بین دو کوریای سر خانه اول بازمی‌گردد.

کمک‌های بشردوستانه می‌تواند درها را برای گفت‌وگو باز کند و هر دو طرف می‌توانند بر روی این بحث‌ها برای حرکت به سمت موضوعات حساس‌تر از جمله اقتصاد و نظامی تمرکز کنند.
اگر مذاکرات قبلی گام به گام می‌شد… قبل از آنکه رهبران دو طرف ملاقات کنند، روابط بین دو کره به طور پیوسته توسعه می‌یافت، هرچند با سرعت حلزون.

رییس‌جمهوری کوریای ‌جنوبی همچنین در مورد تنش‌ها میان چین و تایوان گفت: هرچه باشد، این تنش‌ها به دلیل تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور به وجود آمده و ما به همراه جامعه بین‌المللی مطلقا با چنین تغییری مخالفیم. موضوع تایوان صرفا یک موضوع بین چین و تایوان نیست، بلکه مانند مساله کوریای شمالی، یک موضوع جهانی است.

این در حالی است که بارهای سئول پرتاب موشکهای بالستیک اخیر توسط کوریای شمالی را نقض آشکار قواعد نافذه شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده و آنرا محکوم نموده است.

کوریای جنوبی از شلیک یک موشک بالستیک کوتاه-برد از سوی کوریای شمالی خبر داد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x