صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

در اوج بحران جهانی، اعضایی گروه – 7 در جاپان گردهم میایند

دیپلماتی‌های ارشد از کشورهای اروپای و آمریکایی شمالی  در جاپان گردهم میایند تا در مورد بحران موجود در جهان از جمله دریافتن راه حل برای پایان جنگ روسیه و اوکراین، مقابله با تجاوز چین به تایوان و پیدا کردن راه بازدارنده سلاح اتمی کوریایی شمالی گفتگو نمایند.

پیک‌آفتاب: آسوشتید پرس در گزارشی امروز یکشنبه 16 اپریل نوشته است که وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی، موسوم به جی-7، در حالی امروز با تمرکز بر مسائل امنیتی اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه در جاپان گردهم میآیند که موضوعاتی مانند جنگ اوکراین و افزایش تنشهای مرتبط با چین بر این گروه سایه افکنده است.

این نشست سه روزه وزیران امور خارجه گروه -7 که حدود 50 درصد اقتصاد دنیا را در دست دارند و متشکل از کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان، جاپان، ایتالیا و کانادا میشود، که قرار است در شهر کاروئیزاوا جاپان گردهم بیایند.

پس از گذشت 9 ماه از قتل شنیزو آبه، نخست وزیر پشین جاپان که در ماه جون  سال 2022 در جریان سخنرانی در شهر نارا مورد هدف گلوله قرار گرفته و کشته شد و همچنین پس از حمله ناکام در جریان سخنرانی نخست وزیر فعلی سبب ایجاد موجی از وحشت در میان جمعیت این کشور شده است.

با این وجود دیروز شنبه 15 اپریل زمانی که نخست وزیر جاپان در عین سخنرانی بود یک مرد بمبی دودزا را به سمت فومیو کیشیدا، در شهر واکایاما، در غرب جاپان پرتاب نمود که سبب ایجاد صدایی مهیبی گردید، اما نخست وزیر جاپان آسیبی ندیده و با محافظین صحنه را ترک نمود.

کیشیدا یک روز پس از وقوع این حادثه به مردم جاپان اطمینان داد که در دوران برگزاری اجلاس وزرای خارجه گروه 7 امنیت کامل در این کشور برقرار خواهد شد.

با شدت گرفتن تنش‌ها بر سر دیدار تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌ حکومت تایوان و آغاز رزمایش نظامی چین در آب‌های اطراف جزیره تایوان و شبیه سازی حملات گسترده به اهدافی حساس در نقاط مختلف این جزیره نگرانی ها مربوط به امنیت این شبه جزیره را افزایش داده است.

اقدام چین در برگزاری رزمایش سه روز در آب‌های اطراف جزیره تایوان و شبیه سازی حملات گسترده واکنش شماری از مقامات جهان در آمریکا، جاپان، تایوان و اروپا را به دنبال داشت.

این در حالیست که که برخی کشورهای اروپایی عضو گروه -7 بویژه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در قبال تهدیدهای چین در برابر تایوان موضع متفاوتی دارند.

یک مقام رسمی وزارت امورخارجه جاپان که نخواست نامی از وی در گزارش ذکر شود درباره نشست پیش رو گفت: «امنیت اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه را نمی توان به شکلی جداگانه بررسی کرد. آنها با یکدیگر پیوند خورده‌اند».

در این جلسه وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، جاپان، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و ایتالیا در کنار نماینده ای از اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

این نشست در آستانه اجلاس رهبران این گروه به میزبانی فومیو کشیدا نخست وزیر جاپان است که ماه آینده در هیروشیما برگزار خواهد شد.

فومیو کشیدا در ماه مارچ به اوکراین رفت.

همزمان با این سفر شی جین ‌پینگ، رئیس جمهوری چین نیز با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو دیدار کرد.

از سوی دیگر یک منبع آگاه دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرنگاران گفت واشنگتن در تلاش است کشورهای گروه ۷ را متعهد به انجام اقدامات بازدارنده در برابر چین کند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی دولت آمریکا گفت: «گروه ۷ شریکی مهم برای پاسخگو کردن روسیه به سبب حمله به اوکراین است. تردیدی وجود ندارد که این گروه به ایفای نقش مهم خود بویژه در نشست وزیران امور خارجه ادامه خواهد داد».

با وجود حمله امروز به نخست وزیر جاپان در غرب این کشور برنامه های امنیتی نشست وزیران گروه ۷ بدون تغییر انجام خواهد شد.

با این وجود رویترز می‎نویسد: انتظار می‎رود وزیران خارجه کشورهای گروه هفت در نشست آتی خود در جاپان به موضوع ایران و تحولات خاورمیانه نیز بی‎پردازند.

منابع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در چین، غافلگیری آمریکا و متحدان اروپایی را به همراه داشت.

این نخستین نشست گروه هفت بعد از بهبود روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در این ماه است.

منابع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در چین، غافلگیری آمریکا و متحدان اروپایی را به همراه داشت.

هم‏چنین برای سال‎ها یکی از نگرانی‎های غربی‌ها مساله سوریه بود اما به نظر می‌رسد بعد از توافق ایران و عربستان، ریاض مانند دیگر کشورهای عربی منطقه تلاش‌هایی برای بهبود روابط با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را آغاز کرده است.

یک منبع دیپلماتیک گفت که منطقه خاورمیانه در حال تحولات جدی است و تغییر موازنه قدرت ژئوپلیتیک به خاطر توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین می‌شود.

این منبع دیپلماتیک می‌گوید کشورهایی چون عربستان با اینکه متحد آمریکا هستند اما در قبال جنگ روسیه با اوکراین مانند آمریکا از اوکراین حمایت نکردند و با طرح موضوع بی‌طرفی اما عملا به سمت چین رفته‌اند.

در گزارش آمده، گروه ۷ هم باید بتواند از منافع امنیتی خود که از قضا در راستای امنیت منطقه‌ و امنیت جهان است محافظت کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ماه پیش با میانجیگری چین برای از سرگیری روابط توافق کردند.

دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در بیجینگ؛ دو طرف بر از سرگیری روابط دیپلماتیک تاکید کردند

 

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x