صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آغاز مذاکرات رهبران اتحادیه اروپا و چین؛ لی کیانگ: “این قرار است نقطه شروع جدید باشد”

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه و اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را با رهبران چین در بیجینگ آغاز کردند، گفت‌وگوهای که می‌تواند مسیر جدید را برای روابط این اتحادیه با چین پس از سال‌ها تیرگی، ایجاد کند.

پیک‌آفتاب: رویترز امروز پنج‌شنبه ششم اپریل گزارش داده است که لی کیانگ، نخست وزیر تازه گماشته شده چین قبل از اجلاس سران با شی جین پینگ، رییس جمهور این کشور از امانوئل مکرون در تالار بزرگ مردم، واقع در غرب میدان تیان‌آن‌من که اغلب برای مراسم تشریفاتی استفاده می‌شود، استقبال نمود.

لی پس از آن با اورزولا فن درلاین ملاقات نمود که پیش از اولین سفر خود به چین از زمان تصدی پست ریاست کمیسیون اروپا در سال 2019 گفت: “اروپا باید از نظر دیپلماتیک و اقتصادی با چین در حالی “ریسک زدایی یا کاهش بحران” باشد.”

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در دیدار با لی گفت: “هر دو، اروپا و چین از این روابط بسیار سود برده اند، با این حال، روابط اتحادیه اروپا و چین در سال‌های اخیر پیچیده‎تر شده است و مهم است که امروز همه جنبه‌های روابط خود را با هم بحث کنیم.”

لی گفت مشارکت با اتحادیه اروپا و فرانسه در “نقطه شروع جدید قرار دارد” و هر دو طرف باید به احترام متقابل و همکاری برد-برد پایبند باشند.

با این وجود روابط اروپا با چین در سال‌های اخیر به دلیل طیفی از مسایل، از جمله اتهامات نقض حقوق چین در منطقه سین کیانگ، توافق سرمایه‌گذاری متوقف شده، انتقاد از شفافیت چین در مورد کووید-19 و عدم تمایل چین برای محکوم کردن روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، تیره شده بود.

مکرون که اواخر روز چهارشنبه پس از ورود خود به بیجینگ صحبت می‎نمود، گفت: اروپا در برابر کاهش روابط تجاری و دیپلماتیک با چین مقاومت کند و آنچه را که برخی به عنوان “مار پیچ اجتناب ناپذیر” تنش بین چین و غرب معرفی می‌کنند، را رد نمود.

به نوبه خود، چین مشتاق است اطمینان حاصل کند که اروپا از آنچه به عنوان تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مهار ظهور خود می‌بیند پیرو نمی‌کند و حداقل امیدهایی برای بهبود اختلافات با فرانسه وجود دارد.

هم‌چنان رسانه دولتی گلوبل تایمز در سرمقاله خود نوشت: “انتظار می‌رود که سفر ماکرون نتایج ملموسی در پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و فرانسه و هم‌چنین افزایش اعتماد متقابل سیاسی به همراه داشته باشد.”

این رسانه در ادامه گفت: “شایان ذکر است که نیروهای مختلف در اروپا و آمریکا به دیدار مکرون توجه زیادی دارند و در جهات مختلف اعمال نفوذ می‌کنند. یا به عبارت دیگر همه نمی‌خواهند سفر ماکرون به چین را بدون مشکل و موفقیت آمیز ببینند.”

مکرون و فن درلاین گفته اند که می‌خواهند چین را متقاعده کنند تا از نفوذ خویش بر روسیه جهت برقراری صلح در اوکراین استفاده کند یا تلاش می‌نمایند حداقل بیجینگ را از حمایت مستقیم مسکو در درگیری بازدارند.

براساس بیانیه که از سوی کاخ الیزه منتشر شد، مکرون جنگ و موضوع دسترسی شرکت‎های فرانسوی به بازارهای چین را در گفتگوهای خود با شی جین پینگ مطرح کرده است.

این در حالی است که براساس تلویزون دولتی چین این سفر از 5 الی 8 اپریل ادامه خواهد داشت. این سومین سفر امانوئل مکرون به چین بوده و او در جریان این سفر از بیجینگ و شهر گوانگژو در ولایت جنوبی گوانگدونگ چین بازدید خواهد کرد.

مکرون طی یک سفر رسمی به چین رفت

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x