صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: دهلیز غلات بر امنیت جهانی غذا تاثیر دارد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفته است که برای حفظ یکپارچگی و تضمین تداوم طرح غلات دریای سیاه هر کاری ممکن که بتواند تداوم آن‌را تضمین کند، انجام خواهد داد.

پیک‌آفتاب: سازمان ملل با نشر بیانیه‌ای بامداد امروز سه شنبه 14 مارچ، گفته است که برای تداوم قرارداد دهلیز غلات برای امنیت غذایی جهان بسیار مهم است.

ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) و مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری با یک هیات بلندپایه به سرپرستی سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد تمدید قرارداد دهلیز غلات دیدار نموده است.

در بیانیه دفتر سازمان ملل متحد که در جینوا، کشور سوئیس قرار دارد آمده است، نشست مذکور بر روی اجرای دو توافق‌نامه امضا شده در 22 جولای 2022 متمرکز شد و این توافقنامه‌ها، “طرح غلات دریای سیاه” و یادداشت تفاهم‌نامه بین فدراسیون روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل برای تسهیل صادرات بدون مانع مواد غذایی و کود بوده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که سازمان ملل به طرح غلات دریای سیاه و همچنین تلاش‌ها برای تسهیل صادرات مواد غذایی و کود روسیه کاملا متعهد است.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه این سازمان به بیانیه روسیه مبنی بر عدم مخالفت با تمدید قرارداد دهلیز غلات که در 18 مارچ منقضی شده و تنها به مدت 60 روز تمدید شود، مخالفت نمی‌کند، تاکید کرد که سازمان ملل برای حفظ یکپارچگی و تضمین تداوم طرح غلات دریای سیاه هر کاری که ممکن است به تدواوم ان بی انجامد را انجام خواهد داد.

در این بیانیه همچنان امده است که موافقتنامه دهلیز غلات اجازه صادرات 24 میلیون تن غلات را می‌دهد، تداوم توافق دهلیز غلات برای امنیت غذایی جهانی بسیار مهم است زیرا قیمت غلات و کود و دسترسی به آن‌ها به سطح قبل از جنگ نرسیده است.

این وضعیت به ویژه در کشورهای در حال توسعه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

توافق‌نامه دهلیز غلات که در 22 جولای 2022 در استانبول امضا شد، از 19 نوامبر 2022 به مدت 120 روز تمدید شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x