صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زلنسکی متعهد به عدم عقب نشینی از شهر باخموت شد

ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین دیروز دوشنبه متعهد شد که از باخموت عقب‌نشینی ننماید، زیرا سربازان روسی به شهر ویران شده شرقی که شش ماه، به بهای جان هزاران سرباز تلاش نموده اند، تا به آن تسلط یابند.

پیک‌آفتاب: اسوشتید پرس در گزارشی امروز سه‌شنبه هفتم مارچ نوشته است که کمتر از یک هفته قبل، یکی از مشاوان زلنسکی گفته بود که ممکن است مدافعان از باخموت دست بکشند و به مواضع نزدیک به این شهر برگردند. اما ولادیمیر زلنسکی که ریاست جلسه‌ای مقامات ارشد نظامی را به عهده داشت گفت که آنان به نفع دفاع از باخموت و به تقویت بیشتر مواضع کی‌ف در این شهر رای داده اند.

رییس جمهور بعدا در سخن‌رانی ویدیویی شبانه خود گفته که مشاوران وی به اتفاق آرا موافقت کردند که به جنگ ادامه دهند و به‌جای عقب‌نشینی خطوط دفاعی خویش را تقویت نمایند.

میخائیلو پودولیاک(Mykhailo Podolyak)، مشاور رییس جمهور اوکراین به آسوشتید پرس گفته که نظامیان اوکراینی در اطراف باخموت در حال نابود کردن نظامیان دشمن، تقویت مواضع خود و آموزش ده‌ها هزار پرسنل نظامی اوکراینی برای یک ضد حمله احتمالی هستند.

با این وجود روسیه برای درهم شکستن مقاومت در این شهر از سه جهت تلاش نموده و این شهر را زیر آتش گرفته است، که باعث آسیب شدید به ساختمان‌ها، موتر و خانه‌ها گردیده و آتش سوزی نیز درپی داشته است. اما هنوز از تلفات جانی و زخمی ناشی از حملات روسیه از این شهر گزارش نشده است.

پولیس و رضاکاران مردمی در چاسیو یار و کوستیانتینیوکا، دو شهری در خط مقدم جنگ، عملیات تخلیه شهروندان عادی را آغاز نموده، اما به‌دلیل آتش توپخانه‌ای این عملیات با دشواری مواجه گردیده است.

گرچند تحلیل‌گران نظامی در اوکراین و کشورهای غربی معتقد اند که باخموت برای ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه جنبه نمادین یافته که می‌تواند تسلط بر آن یک خبر خوب از جبهه برای وی باشد، اما این شهر می‌تواند توجیه کننده کمک‌های غربی برای اوکراین نیز شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در جریان دیدار خود از اردن به خبرنگاران درباره شهر باخموت گفت: “این شهر بیشتر از ارزش استراتژیک و عملیاتی، ارزش نمادین دارد.”

یا این وجود سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB گزارش داده که تلاشی برای ترور تاجر ملی‌گرا کنستانتین مالوفیف را که گفته می‌شود توسط سرویس‌های امنیتی اوکراین و سپاه داوطلب روسیه که ادعا می‌کند بخشی از نیروهای مسلح اوکراین است طراحی شده بود، خنثی نموده اند. به گفته  FSB، دنیس کاپوستین، رهبر سپاه داوطلب روسیه، مغز متفکر پشت این طرح که قرار بود بمبی در زیر ماشین مالوفیف قرار دهد.

مالوفیف، صاحب رسانه‌ و تلویزیون فوق محافظه کار تزارگراد است که از جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در اوکراین حمایت کرده و تهاجم مسکو را “جنگ مقدس” توصیف کرده است. او توسط آمریکا تحریم شد و سال گذشته به تلاش برای دور زدن تحریم‌ها نیز متهم گردید.

سپاه داوطلب روسیه هفته گذشته مسئولیت حمله بر روستاهای روسیه در مرز با اوکراین را بر عهده گرفت. FSB روز دوشنبه گفت که کاپوستین این حمله را سازماندهی و رهبری کرد که در آن دو غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

ادعاهای FSB به طور مستقل قابل تأیید نیست. مقامات اوکراین اظهار نظری نکرده اند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه ششم مارچ گفته بود که جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی روسیه دو فروند جت از نوع میگ-29 و سوخو-27 اوکراینی و هم‌چنین یک هلیکوپتر Mi-8 و 9 پهپاد دیگر را منهدم کرده اند.

https://paikaftab.com/1115-2/

جنگ اوکراین سبب افزایش تعداد مهاجرت گردیده و تعدادی از کشورهای اروپایی را به چالش کشیده است. کاجا کالاس، نخست وزیر فعلی استونیا از حزب اصلاحات لیبرال گفته است اگر در این انتخابات پیروز شود، ائتلافی را با کشورهای بالتیک تشکیل خواهد داد، که سبب تقویت روابط میان حامیان کی‌ف گردیده، هم‌چنان با سیاست اتحادیه اروپا در مسیر اتخاذ انرژی سبز باقی خواهد ماند و به پذیرش مهاجران از اوکراین ادامه خواهد داد.

استونیایی‌ها جهت تصمیم‌گیری برای حمایت از کی‌ف پای صندوق‌های رای می‌روند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x