صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نشست سران اقتصادی گروه-20 بدون اجماع در مورد جنگ اوکراین پایان یافت

هیات‌های حاضر اعلام کردند، نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه 20 به میزبانی هند احتمالا اواخر امروز بدون هیچ‌گونه بیانه‌ای مشترکی پایان می‌یابد چرا که در خصوص نحوه توصیف جنگ اوکراین، هیچ اتفاق نظری وجود نداشته است.

پیک‌آفتاب: به نقل از خبرگزاری رویترز امروز شنبه 25 فبروری، آمریکا و متحدانش در گروه هفت متشکل از قدرت‌های صنعتی جهان در این بیانیه قاطعانه خواستار محکومیت روسیه به خاطر حمله به اوکراین شدند؛ درخواستی که با مخالفت هیات‌های روسیه و چین مواجه شده است.

روسیه که یکی از اعضای گروه 20 محسوب می‌شود اما عضویتی در گروه هفت ندارد، به اقداماتش در اوکراین به عنوان یک “عملیات نظامی ویژه” اشاره نموده و از خطاب کردن آن به عنوان تهاجم یا جنگ اجتناب می‌کند.

مقام‌های گروه 20 گفتند، هند این نشست را تحت فشار گذاشته تا از استفاده از واژه “جنگ” در هر بیانیه‌ای اجتناب کند.

هند که امسال ریاست گروه 20 را برعهده دارد، عمدتا موضع بی‌طرفانه‌ای را در خصوص این جنگ برعهده گرفته، از مقصر دانستن روسیه به خاطر این حمله امتناع کرده، به دنبال یک راه‌ حل دیپلماتیک برای این بحران بوده و شدیدا حجم خرید خود از نفت روسیه را افزایش داده است.

یک مقام ارشد در گروه 20 گفت، مذاکرات در خصوص بیانیه مشترک پایانی بسیار دشوار است چرا که روسیه و چین تمامی پیشنهادهای کشورهای غربی را مسدود می‌کنند.

این مقام‌ها افزودند، اجماع در مورد این بیانیه مشترک پایانی بعید است و این نشست احتمالا با بیانیه‌ای که در واقع خلاصه‌ای از مذاکرات است، پایان می‌یابد.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول گفت، در حاشیه این نشست، صندوق بین‌المللی پول امروز نشستی با بانک جهانی، چین، هند، عربستان و گروه هفت پیرامون تجدید ساختار بدهی برای اقتصادهای آسیب‌دیده برگزار کرد، اما اختلاف نظرهای در بین اعضا وجود داشت.

وی افزود: ما تازه جلسه‌ای را تمام کردیم که در آن صریحا اعلام شد که باید تعهدی برای رفع اختلاف‌ها به نفع کشورها وجود داشته باشد.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت، “تمامی طلبکاران از جمله چین را تحت فشار می‌گذارد تا در مذاکرات معنادار شرکت‌ کنند و در حال حاضر رسیدن به راه حلی برای بدهی زامبیا و ضمانت‌های مالی برای سریلانکا در اولویت قرار دارند.”

این در حالی است که هند و چین در نشست روز پنج‌شنبه سازمان ملل که در جریان آن با اکثریت قریب به اتفاق آرا از روسیه درخواست شد تا نیروهایش را از اوکراین خارج و این درگیری‌ها را متوقف کند، جزو کشورهای بودند، که از جلسه غایب بودند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x